
Brottsbekämpande myndigheter får del av fler uppgifter
VERKTYG
Regeringen har beslutat att Ekobrottmyndigheten, Kustbevakningen, Polismyndigheten, Säkerhetspolisen, Tullverket och Åklagarmyndigheten ska få tillgång till vissa inkomstuppgifter i Skatteverkets beskattningsdatabas.
Uppgifterna ska, skriver Regeringen i ett pressmeddelande, kunna lämnas för att förebygga, förhindra eller upptäcka brottslig verksamhet eller utreda eller lagföra brott. Det kan handla om att kartlägga en misstänkts ekonomi för att hitta tillgångar att förverka eller för att bestämma storlek på dagsböter när ett straff utfärdas.
De inkomstuppgifter som ska kunna lämnas ut är uppgifter per betalningsmottagare i en arbetsgivardeklaration, aktuell redovisningsperiod samt identifikationsuppgifter för den uppgiftsskyldige (arbetsgivaren) och betalningsmottagaren (arbetstagaren).
Redan i dag kan brottsbekämpande myndigheter i regel få tillgång till de aktuella uppgifterna, något som dock kräver en manuell begäran till Skatteverket i varje ärende. Processen är både tids- och resurskrävande. I och med ändringen ska myndigheterna få tillgång till uppgifterna genom en elektronisk fråga-svarstjänst som innebär att svaret kommer omedelbart.
Förordningsändringen planeras att träda i kraft den 1 januari 2023.