Mannheimer Swartling rådgav SL
VERKTYG
Beställningen omfattar 16 fordon till ett värde av cirka 1,56 miljarder kronor, med option på ytterligare 15 fordon. Trafikstart är planerad till årsskiftet 2029/2030.
De nya tågen, X25, kommer att ersätta de över 50 år gamla tågen som trafikerar banan idag. Varje fordon blir cirka 36 meter långt, och upp till tre fordon kan kopplas ihop till ett tåg på 108 meter.
Konstruktionen av de nya tågen startar under 2026 där slutlig teknisk lösning samt exteriör och interiör design fastställs. Tillverkning av fordonen påbörjas under 2027. De första fordonen levereras till Stockholm för tester under 2029.
Mannheimer Swartling biträder SL i upphandlingen. Byråns team består huvudsakligen av Anders Bergsten, Ellen Alders, Sven Vaxenbäck, ÅsaSara Hoas, Jesper Svensson, Carl Kjellin, Johanna Jacobson och Mika Gauffin.
UTBILDNING
» Till utbildningarNy delägare i Lindahl
Den 1 oktober ansluter Joakim Sundbom som delägare till Advokatfirman Lindahl.










































