Bli kund Annonsera
måndag 20 oktober 2025
Mitt i juridiken
Mitt i juridiken
Läs direkt!
Publicerad: 19 maj 2015,

Etiska regler för ombud i internationella skiljeförfaranden

Under de senaste åren har det förts en livlig diskussion i internationella skiljekretsar kring frågor om etiska regler för ombud i internationella skiljeförfaranden. I maj 2013 antog International Bar Association (IBA) riktlinjer för ombuds uppträdande i internationella skiljeförfaranden. Under 2014 antog skiljedomsinstitutet LCIA nya skiljeregler, som innehåller regler om ombuds uppträdande i skiljeförfarandet och förpliktar parterna att tillse att deras ombud följer dessa. Advokaterna Jonas Rosengren och Silvia Dahlberg ger en översikt över dessa regelverk och den internationella diskussionen kring frågeställningarna.
Silvia Dahlberg
Jonas Rosengren

VERKTYG

»
Tipsa en vän

1. Inledning

Den som deltagit på en konferens om internationella skiljeförfaranden de senaste åren kan knappast ha undgått en debatt kring etiska regler för ombud. En omfattande diskussion kring dessa frågor har också förts av akademiker och praktiker i den skiljerättsliga litteraturen.[1]

Diskussionen gäller inte enbart etiska övertramp i den meningen att ombud underminerar förfarandet genom att bryta mot etiska regler eller principer. Den handlar kanske främst om konflikter mellan etiska regler i olika rättstraditioner; ombud i ett internationellt förfarande kan vara underkastade olika etiska regelverk med skilda synsätt på hur ett ombud bör uppträda, eller med olika grad av detaljreglering i en viss fråga. Det kan exempelvis gälla lämpligheten av omfattande vittnesgenomgånger innan förhören och ombudets ansvar för att klienten redovisar relevanta handlingar vid en begäran om edition. Om ett ombud är underkastat mer långtgående skyldigheter i förhållande till skiljenämnden och motparten än sitt motparts­ombud kan det uppstå en obalans mellan parterna, som rimmar illa med den grundläggande principen om att parterna ska ges lika möjligheter att utföra sin talan i skiljeförfarandet.

Vidare är etiska frågor i skiljeförfaranden angelägna i ett större perspektiv. Internationellt skiljeförfarande har emellanåt ifrågasatts som tvistlösningsmetod, bland annat på senare tid i diskussionen kring Investor-State Dispute Settlement (ISDS). För att bibehålla förtroendet för internationella skiljeförfaranden som tvistlösningsmetod kan det vara betydelsefullt att man genom självreglering visar att man tar de etiska frågorna på allvar.

2. Argument för och emot en reglering

För jurister riskerar reglering att vara det självklara svaret på problemställningar kring vilka det finns skilda synsätt och förväntningar. Starka skäl kan också anföras för en reglering. Förespråkarna betonar behovet av att ”jämna ut spelplanen” för parterna (”level the playing field”) såvitt gäller etiska frågor, samt att skapa verktyg för att ingripa mot allvarliga etiska överträdelser. Skillnader i nationella etiska regler skapar också praktiska problem, exempelvis då advokater från olika jurisdiktioner är medombud. Även om många av de etiska frågor som uppkommer kan lösas inom ramen för förfarandet, kan en reglering öka förutsebarheten och bidra till gemensamma förväntningar hos aktörerna kring hur ett ombud bör uppträda och förhålla sig. Genom regler eller riktlinjer kan skiljemän och ombud också få vägledning i hur de ska se på etiska frågeställningar.

Den som argumenterar mot reglering hamnar gärna i en form av retoriskt underläge. Om det uppfattas som att etiska övertramp och konflikter är ett problem, varför ska man då inte försöka göra något åt saken i stället för att behålla status quo? Den schweiziska skiljeföreningen ASA kan sägas ha svarat för den mest högljudda kritiken, i vart fall mot den form av reglering genom riktlinjer som IBA har stannat för och som vi närmare ska diskutera nedan.[2] Bland annat har lämpligheten av att skiljenämnden får till uppgift att övervaka ombudens uppträdande satts i fråga. En annan invändning är att en reglering skapar mer problem än den löser genom att förfarandet riskerar att tyngas och fördröjas av invändningar och argument kring etiska frågor. Det finns också en farhåga om att en reglering kan uppmuntra klander av skiljedomar på grund av påstådda etikbrott, liksom invändningar som tar sikte på den närmare utformningen av regleringen i sak.

3. IBA Guidelines on Party Representation

Efter flera års diskussioner antog International Bar Association (IBA) i maj 2013 ”IBA Guidelines on Party Representation in International Arbitration” (”IBAs riktlinjer”). IBAs riktlinjer är omfattande (27 numrerade ”guidelines” med kommentarer), men är trots detta inte avsedda att utgöra ett heltäckande regelverk om ombuds agerande. Här kan bara tas upp några av de frågor som riktlinjerna fångar upp. Framställningen ger inte heller utrymme för någon ingående jämförelse mellan riktlinjerna och Advokatsamfundets vägledande regler om god advokatsed. 

Riktlinjernas tillämplighet

IBA som organisation har ingen möjlighet att utfärda bindande etiska regler och IBAs riktlinjer syftar till att vara just riktlinjer. De ska tillämpas om parterna har avtalat därom eller om skiljenämnden önskar förlita sig på dem och har fastställt att nämnden är behörig att besluta i frågor rörande parternas ombud.[3] Om nationella advokatetiska regler är tillämpliga på ombudet i skilje­förfarandet (såsom exempelvis våra svenska advokatetiska regler[4]), anger IBAs riktlinjer att sådana nationella regler äger företräde. Riktlinjerna anger också uttryckligen att de inte är avsedda att underminera ombudets lojalitetsplikt gentemot sin klient.[5] Med hänsyn till dessa begränsningar kan man förstås ställa sig frågan i vilken utsträckning de kommer att bidra till en ”utjämning av spelplanen” och harmonisering av ombudens agerande.

Jävsfrågor

IBAs riktlinjer anger att ombud, efter att skiljenämnden har konstituerats, inte bör acceptera att företräda en part i ett skiljeförfarande om ombudet har en sådan relation till någon av skiljemännen att det skulle skapa en intressekonflikt.[6] Om så skulle ske kan skiljenämnden enligt riktlinjerna vidta åtgärder, inklusive den ingripande och kontroversiella åtgärden att exkludera det nya ombudet från att delta i förfarandet.[7] Denna reglering är ett svar på att det har förekommit att parter har bytt eller anlitat ytterligare ombud under skiljeförfarandets gång, ibland i ett väldigt sent skede, i syfte att åstadkomma konflikt hos en skiljeman och därmed få denne entledigad.

Kommunikation med skiljemän

I svenska nationella skiljeförfaranden är det inte ovanligt med vissa kontakter mellan en skiljeman och en part utan att motparten deltar (s.k. ex parte-kommunikation). I andra länder kan sådana kontakter framstå som uppseendeväckande, hur oskyldiga de än må vara. Att skiljemän ska undvika ex parte-kommunikation med ombud har till och med framhävts som en ”gyllene regel” i internationella skilje­förfaranden.[8] IBAs riktlinjer anger som huvudregel att ombud inte ska kommunicera ex parte med ombud förutom i vissa särskilda undantagssituationer. Dessa rör till exempel diskussioner med potentiell partsutsedd skiljeman angående dennes erfarenhet, kvalifikationer, intressekonflikt och diskussioner med partsutsedd skiljeman om utseende av ordförande.[9] I kommentaren till IBAs riktlinjer nämns att sådan kommunikation också kan vara tillåten under vissa andra omständigheter, exempelvis vid en ansökan om interimistiska säkerhetsåtgärder som görs ex parte till skiljenämnden. Ett samtal från ett ombud till ordföranden i en handläggningsfråga skulle emellertid vara otillåtet enligt IBAs riktlinjer.

Sakpåståenden och bevisning

När det gäller framläggandet av påståenden till skiljenämnden slår riktlinjerna fast en viss ”sanningsplikt” gentemot skiljenämnden. Ombudet får inte medvetet lämna osanna påståenden om sakomständigheter, och skulle ombudet förstå att en tidigare lämnad sådan uppgift är felaktig, ska ombudet omedelbart rätta påståendet. Detta gäller även vid ett ombudsbyte beträffande uppgifter som lämnats av det tidigare ombudet.[10] Bestämmelserna är möjligen inte så långtgående som de först verkar då det är faktisk kännedom om uppgiftens oriktighet som avses, inte endast en misstanke därom från ombudet. Det är att märka att detta påbud endast gäller sakomständigheter och inte är avsett att inskränka ombudets möjligheter till rättslig argumentation.

Ombudet ska inte heller förebringa vittnes- eller expertbevisning som ombudet vet är oriktig. Om ombudet upptäcker ett sådant förhållande, ska denne genast råda sin klient om nödvändigheten att vidta åtgärder för att rätta till saken. Riktlinjerna ålägger också ombudet att, beroende på omständigheterna och med beaktande av bland annat sekretess, vidta åtgärder för att korrigera saken, till exempel råda vittnet eller experten att vittna sanningsenligt, uppmana vittnet eller experten att dra tillbaka vittnesmålet, att justera vittnesmålet, eller till och med frånträda som ombud.[11] Även när det gäller bevisning är det emellertid vetskap och inte endast misstanke från ombudets sida som krävs för att ombudets skyldigheter att agera ska uppkomma.

Edition av handlingar

Regler om edition eller s.k. document production är ett av de områden där betydande skillnader föreligger mellan nationella advokatetiska regler i olika jurisdiktioner. Särskilt amerikanska advokater har genom sin tradition med discovery i rättegångar långtgående skyldigheter i syfte att säkerställa att förfarandet sker på korrekt sätt, medan sådan reglering saknas i t.ex. många kontinentaleuropeiska länder. För svenskt vidkommande är IBAs riktlinjer avseende advokatens roll vid utlämnande av handlingar i vart fall mer konkreta och specifika än Advokatsamfundets vägledande regler om god advokatsed. Bland annat ska ombudet enligt IBAs riktlinjer informera sin klient om behovet av att så långt rimligt bevara dokument som potentiellt är relevanta för skiljeförfarandet.[12] Vidare bör en begäran om överlämnande av dokument eller en invändning mot en sådan begäran inte göras med otillbörligt syfte, såsom att trakassera eller orsaka onödigt dröjsmål.[13] Detta svarar mot ett i vart fall upplevt ökande problem i internationella skiljeförfaranden med att parter använder sig av en vidlyftig begäran om handlingar som ett verktyg för otillbörliga syften (s.k. ”guerilla tactics”).

När det gäller ombudets roll rörande klientens överlämnande av dokument, gör IBAs riktlinjer inte ombudet direkt ansvarigt för att klienten på korrekt sätt söker efter och överlämnar dokument, men ställer upp ett antal krav på ombudet. Denne bör förklara för sin klient vikten av att förete de dokument som parten har åtagit sig eller blivit ålagd att förete.[14] Ombudet bör också råda sin klient till och bistå med att vidta skäliga åtgärder för att säkerställa att en rimlig sökning görs efter dokument som parten har åtagit sig eller ålagts att förete och att samtliga dokument som träffas av en sådan begäran företes (om de inte är undantagna från editionsplikten).[15] I kommentaren anges dessutom att ombudet ska råda och bistå sin klient för att tillse att ombudet får kopior av eller tillgång till samtliga dokument som är av betydelse i skiljeförfarandet.[16]

Förhållandet till vittnen

Även kring synsättet hur ett ombud ska förhålla sig till vittnen och experter finns betydande skillnader mellan nationella advokatetiska regler. IBAs riktlinjer klargör att ombud får hjälpa vittnen och experter vid upprättandet av vittnesattester och expertutlåtanden, samt får träffa dessa och förbereda de muntliga förhören.[17] IBAs riktlinjer ålägger också ett ombud som kontaktar ett vittne eller en expert att presentera sig och ange vem ombudet företräder, samt att förklara anledningen till att ombudet efterfrågar viss information. Ombudet måste också i sådana kontakter upplysa vittnet om att denne har en rätt att kontakta eget ombud eller att avsluta kommunikationen.[18]

Sanktioner mot part och ombud

IBAs riktlinjer innehåller ett avslutande avsnitt om sanktioner mot ombudens agerande vid brott mot de etiska reglerna, s.k. ”Misconduct”. Med etikbrott avses enligt IBAs riktlinjer inte bara överträdelser av IBAs riktlinjer, utan även annat beteende som skiljenämnden finner vara i strid med ett ombuds skyldigheter.[19] Vid sådant etikbrott får skiljenämnden, efter att ha gett parterna en rimlig möjlighet att yttra sig i saken, tillrättavisa ombudet, dra lämpliga slutsatser därav vid värdering av bevisning och partens rättsliga argument, beakta beteendet vid fördelningen av kostnaderna samt besluta om annan lämplig åtgärd.[20] Skiljenämnden bör vid valet av åtgärd beakta bland annat skiljedomens verkställbarhet, hur allvarlig överträdelsen är, ombudets goda tro och i vilken utsträckning parten som ombudet företräder kände till, ledde eller deltog i agerandet.[21] Förekomsten av en lista över sanktioner innebär förstås inte att skiljenämnden faktiskt är behörig att besluta om sådana sanktioner. IBAs riktlinjer tillskapar inte i sig sådan behörighet för skiljenämnden, utan anger att IBAs riktlinjer varken legitimerar eller exkluderar en sådan behörighet och att det är upp till skiljenämnden att besluta i saken. Det är inte heller tanken att skiljenämnden ska få befogenheter som normalt tillkommer advokatsamfund och andra professionella organ.[22]

4. LCIA Rules

Tillämplighet av etiska regler genom skiljeavtalet

Som första skiljedomsinstitut har LCIA (London Court of International Arbitration) i sina nyligen reviderade skiljeregler tagit in bestämmelser om ombudens agerande samt lagt till en särskild bilaga (Annex) med etiska regler som partsombud ska åta sig att följa. Bestämmelserna blir alltså, på samma sätt som skiljereglerna i övrigt, tillämpliga om parterna har avtalat om skiljeförfarande enligt reglerna. LCIA Rules ålägger varje part som vill representeras av ombud i skiljeförfarandet att se till att ombudet åtar sig att följa riktlinjerna i den särskilda bilagan. Genom att anmäla ombudet vid namn, anses parten uppge att så har skett.[23]

Men även om de etiska reglerna blir direkt tillämpliga genom skiljeavtalet, begränsas räckvidden av dessa genom att LCIA Rules anger att eventuellt tillämpliga nationella advokatetiska regler som ombudet är bundet av ska äga företräde och att de inte är avsedda att inverka på ombudets lojalitetsplikt gentemot sin klient.[24] Regleringen kring ombuds uppträdande i skiljeförföranden är betydligt mer kortfattad än i IBAs riktlinjer och tar huvudsakligen sikte på obstruktion och illojala ageranden från ombudens sida.

Jävsfrågor

Flera av bestämmelserna om etiska frågor som införts i LCIA syftar till att undvika att skiljemän jävas ut eller att skiljeförfarandet på annat sätt påverkas menligt av att parter under skiljeförfarandet byter ombud eller lägger till nya ombud. En önskad ändring av parts ombud ska anmälas till skiljenämnden och till LCIA och ska godkännas av skiljenämnden för att få verkan.[25] Skiljenämnden har getts rätt att vägra sådant godkännande, om det skulle kunna äventyra skiljenämndens sammansättning eller skiljedomens slutgiltighet. Skiljenämnden ska beakta samtliga omständigheter, innefattande partens grundläggande rätt att välja ombud, i vilket skede skiljeförfarandet är och vilka kostnader och tid som skulle bli bortkastade.[26] Att vägra ett godkännande är i praktiken liktydigt med att utesluta någon som ombud.

Förhållningsregler för ombud

Bilagan till LCIA Rules innehåller några korta förhållningsregler för ombuden. Bland annat föreskrivs att ombudet inte bör vidta åtgärder som är avsedda att obstruera skiljeförfarandet eller äventyra skiljedomens slutgiltighet, såsom upprepade jävsinvändningar mot skiljeman eller invändningar mot skiljenämndens behörighet. Ombudet ska inte heller medvetet framföra osanna påståenden inför skiljenämnden, medvetet införskaffa eller åberopa falsk bevisning eller medvetet dölja eller bistå med att dölja något dokument (eller del därav) som skiljenämnden har beordrat ska presenteras.[27] Vidare föreskrivs att ombudet under skiljeförfarandets gång inte bör kommunicera eller försöka initiera kontakt med någon skiljeman (eller medlem i LCIA Court som ska ta något beslut rörande skiljeförfarandet), utan att dessförinnan eller kort därefter skriftligen redovisa kontakten till samtliga parter, skiljemän och, i förekommande fall, LCIA.[28]

Sanktioner

Om ombudet enligt skiljenämndens bedömning har brutit mot riktlinjerna i bilagan kan skiljenämnden, efter att ha berett parter och ombud möjlighet att yttra sig, meddela skriftlig reprimand, skriftlig varning avseende framtida agerande i skiljeförfarandet, och besluta om annan lämplig åtgärd som skiljenämnden anser nödvändig för att säkerställa en rättvis och skyndsam handläggning av skiljeförfarandet.[29] Inte heller i LCIA Rules är således listan över sanktioner avsedd att vara uttömmande och man kan fråga sig hur långt skiljenämnderna är beredda att gå.

5. Den fortsatta utvecklingen

Debatten kring etiska regler för ombuds uppträdande i internationella skiljeförfaranden ser inte ut att ha avklingat efter antagandet av IBAs riktlinjer för ombuds uppträdande i skiljeförfaranden. Det återstår att se vilken betydelse som dessa kommer att få och om fler skiljedomsinstitut går samma väg som LCIA vid framtida revideringar av sina skiljeregler. En annan fråga är om riktlinjerna kommer att få något genomslag för svenska nationella förfaranden.

Andra regleringar som IBA utarbetat med avseende på internationella skiljeförfaranden har kommit att utöva betydande inflytande. IBAs Guidelines on Conflicts of Interest beaktas av såväl skiljeinstitut som nationella domstolar vid bedömningen av skiljemannajäv och utgör en närmast självklar referensram för diskussionen kring dessa frågor. Men dessa riktlinjer är mindre kontroversiella och mer konkreta än IBAs riktlinjer för ombuds uppträdande i skiljeförfaranden. Även IBAs Rules on the Taking of Evidence in International Arbitration har blivit en framgång, men för dessa saknas huvudsakligen problematiken med konkurrerande direkt tillämpliga regelverk, såsom är fallet med IBAs riktlinjer om ombuds uppträdande och nationella etiska regler.

En framtida reglering kan också komma att ta andra former. Ordföranden i den schweiziska skiljedomsföreningen (ASA) har nyligen lanserat idén om att skiljerättsföreningar och skiljeinstitut ska gå samman och bilda ett internationellt utskott (”Global Arbitration Ethics Council”) med representanter från olika intressenter för att pröva frågor kring ombuds uppträdande i internationella skiljeförfaranden.[30] Härigenom skulle man undvika invändningarna mot att skiljeinstitut och skiljenämnder får till uppgift att övervaka ombuds uppträdande. Samtidigt möter detta förslag andra svårigheter, som att få till stånd ett sådant utskott och att samordna utskottets roll med de nationella advokatsamfundens disciplinära verksamhet. Man kommer inte heller runt behovet av någon form av harmoniserat etiskt regelverk.

Tills vidare får framför allt IBAs riktlinjer för ombuds uppträdande i internationella skiljeförfaranden ses som ett uttryck för vilka förväntningar som andra aktörer kan ha på ett ombud i internationella skiljeförfaranden och som en utgångspunkt för den fortsatta diskussionen kring etiska frågor kring ombuds uppträdande i internationella skiljeförfaranden. Samtidigt måste riktlinjerna läsas mot bakgrund av tillämpliga nationella advokatetiska regler, vilka måste ta överhanden vid regelkonflikt. Under alla förhållanden kan IBAs riktlinjer sägas vara en del av allmänbildningen för jurister i internationella skiljeförfaranden.

------------------------------------

Jonas Rosengren och Silvia Dahlberg är verksamma som advokater vid Advokatfirman Vinge med särskild inriktning mot tvistlösning

Fotnoter

[1] Den internationella litteraturen är omfattande. En ingående framställning är Catherine Rogers, Ethics in International Arbitration (Oxford, 2014, 416 s.). En omfattande diskussion av frågeställningarna av olika författare från delvis olika perspektiv ges i ett temanummer om ombuds uppträdande i internationella skiljeförarande i Arbitration International (Volume 30, Number 3, 2014).

[2] Se om kritiken IBAs riktlinjer on Party Representation in International Arbitration, Comments and Recommendations by the Board of the Swiss Arbitration Association, 14 May 2014, och Michael Schneider, President’s Message: Yet another opportunity to waste time and money on procedural skirmishes: The IBA Guidelines on Party Representation, May 2013.

[3] IBAs riktlinjer, nr 1 och kommentaren därtill.

[4] Däremot finns i punkt 3.8 i de vägledande reglerna om god advokatsed ett undantag från reglerna om intressekonflikter när en advokat är underkastad jävsregler såsom skiljeman.

[5] IBAs riktlinjer, nr 3.

[6] IBAs riktlinjer, nr 5

[7] IBAs riktlinjer, nr 6. Jfr Hrvatska Elektroprivreda v The Republic of Slovenia, ICSID Case No. ARB/05/24. No ARB/05/24, 6 May 2008.

[8] Se exempelvis Klaus Peter Berger, The In-House Counsel Who Went Astray: Ex-Parte Communications with Party-Appointed Arbitrators, i Domitille Baizeau and Bernd Ehle (eds), Stories from the Hearing Room: Experience from Arbitral Practice (Essays in Honour of Michael E. Schneider, 2015), kapitel 2.

[9] IBAs riktlinjer, nr 7-8

[10] IBAs riktlinjer, nr  9-10

[11] IBAs riktlinjer, nr 11

[12] IBAs riktlinjer, nr 12

[13] IBAs riktlinjer, nr 13

[14] IBAs riktlinjer, nr 14

[15] IBAs riktlinjer, nr 15

[16] Kommentaren till riktlinjerna 12-17: A Party Representative should, ….advise the Party whom he or she represents to, and assist such Party to: i) put in place a reasonable and proportionate system for collecting and reviewing Documents within the possession of persons within the Party’s control in order to identify Documents that are relevant to the arbitration or that have been requested by another Party, and (ii) ensure that the Party Representative is provided with copies of, or access to, all such Documents” (vår kursivering).

[17] IBAs riktlinjer, nr 20 -24

[18] IBAs riktlinjer, nr 18-19

[19]”Misconduct means a breach of the present Guidelines or any other conduct that the Arbitral Tribunal determined to be contrary to the duties of a Party Representative”, se “Definitions”

[20] IBAs riktlinjer, nr 26

[21] IBAs riktlinjer, nr 27

[22] IBAs riktlinje 1 och kommentaren därtill

[23] LCIA Rules artikel 18.5

[24] LCIA Annex punkt 1.

[25] LCIA Rules artikel 18.3

[26] LCIA Rules artikel 18.4

[27] Punkterna 2-5 i Annex till LCIA Rules

[28] Punkt 6 i Annex till LCIA Rules

[29] LCIA Rules artikel 18.6 i

[30] Elliott Geisinger, President’s Message, Counsel Ethics in International Arbitration – Could One Take Things a Step Further? 32 ASA Bullentin 3/2014.

Rån med hatbrottsmotiv

Åklagaren har väckt åtal i ett mål där fyra unga män är åtalade för att ha utövat oprovocerat våld vid tre tillfällen på natten mot den 27 augusti i år i Stockholm.

Foto Patrik Svedberg

Nya domare utnämnda

Regeringen har den 16 oktober utnämnt sex nya domare.

Forsgren blir ny chef för Domstolsverket

Regeringen har beslutat att utse Mikael Forsgren till ny generaldirektör och chef för Domstolsverket.

Foto Inbj

Misstänkt insiderbrott vid blocktransaktioner

Ekobrottsmyndigheten har inlett en förunder-sökning gällande misstänkt insiderbrott i samband med blocktransaktioner i ett börsnoterat bolags aktier. Flera personer misstänks ha utnyttjat information om kommande försäljningar i sin aktiehandel.

DOMARBLOGGEN

Barns rättigheter i rättsprocessen

Södertörns tingsrätt hade nyligen besök av representanter från Barnombudsmannen, som företräder barns och ungas rättigheter och intressen utifrån FN:s konvention om barnets rättigheter (barnkonventionen).

Tre åtalas för inbland-ning i mord i Södertälje

Åtal väcks nu mot tre personer för inblandning i ett mord i en gångtunnel vid 14-tiden den 21 mars 2025 på Klockarvägen i Södertälje.

Beslutar om fortsatt huvudförhandling

Huvudförhandling rörande en ansökan om nytt och utökat tillstånd för gruvverksamheten i Malmberget har hållits under hittills sex veckor hösten 2025. Mark- och miljödomstolen i Umeå har nu beviljat en begäran om att fortsatt huvudförhandling ska hållas under våren 2026.

Region diskriminerade transman

Region Skåne diskriminerade en transman när regionen inte såg till att han ingick i kallelse-systemet för screeningprogrammet för HPV.

Ny EU-rättsbyrå

De svenska advokaterna Andreas Johansson och Victor Sand Holmberg har under sommaren lanserat en ny svensk advokatbyrå i Bryssel: Aius Legal.

Betänkande får kritik

Domstolsverket har lämnat sitt remissvar på betänkandet "En straffreform (SOU 2025:66)" och framför nu flera kritiska synpunkter, bland annat att utredningens uppdrag har varit snävt, att remisstiden varit kort och att det kommer att påverka domstolarnas verksamhet i stor utsträckning.

Svenska åklagares sam-arbete med Eurojust

I ett medieseminarium hos Åklagarmyndigheten har företrädare för Eurojust i Haag och svenska åklagare berättat hur deras internationella samarbete ser ut.

Yngling åtalas för mordförsök i Grästorp

En 17-årig pojke åtalas nu för försök till mord och grovt vapenbrott i Grästorp i Västergötland samt för förberedelse till mord och grovt vapenbrott i Borås i maj i år.

DOMARBLOGGEN

Svensk domare på plats i krigets Ukraina

Rättsligt stöd under brinnande krig och en rapport inifrån Ukraina. Om det handlar veckans inlägg på Domarbloggen.

Stort åtal för grova äldrebedrägerier

Åklagare har i dag väckt åtal vid Helsingborgs tingsrätt mot tio häktade personer i åldrarna 18-36 år för en rad grova bedrägerier och grova stölder mot äldre kvinnor.

Cederquist utser ny MP

Maja Wettergren blir ny Managing Partner på Cederquist.

Statens insatser vid hantering av dödsbon

Riksrevisionen har granskat de statliga insat-serna i samband med utredning, förvaltning och skifte av dödsbon. Den övergripande slutsatsen är att regelverken i sig inte är tillräckliga för att dödsbon ska hanteras snabbt och smidigt.

Unga män åtalas för flera grova brott

Åtal har väcks mot en 22-åring och en 17-åring för en rad grova brott och för att ha styrt flera unga utförare att begå grova brott inom kriminella nätverk i Stockholm och Södertälje under perioden maj till september 2024.

Företag utsätts för brott

Fyra av tio företag uppger att de utsatts för brott och vanligast är stöld, inbrott och bedrägeri. Majoriteten av de utsatta företagen polis-anmäler inte. Det visar en ny studie från Brå.

Tidigare justitieråd väljs in i Centrum för rättvisa

Tidigare justitierådet och professorn Johnny Herre har utsetts till ny ledamot i Centrum för rättvisas styrelse.

DOMARBLOGGEN

Vad händer efter notarietiden?

Några gånger varje år brukar Domarbloggen besöka tidigare notarier för att se vad som händer efter notarietiden på Södertörns tingsrätt och i veckans inlägg är det dags för Ellen, som numera arbetar på Advokatsamfundet.

Foto Thomas Dutour

KO förbjuder reklam

Konsumentombudsmannen, KO, riktar ett nytt förbudsföreläggande mot en känd influerares bolag efter att inlägg i sociala medier inte reklammarkerats trots att de marknadsför smink.

Tvångsmedel mot barn

Den 1 oktober träder lagändringar i kraft som innebär att de brottsbekämpande myndigheterna kan använda hemliga och preventiva tvångsmedel, såsom hemlig avlyssning och övervakning av elektronisk kommunikation, även mot barn under 15 år.

Biträder vid klagomål till FN-kommitté

Sverige bröt mot FN: s funktionsrätts-konvention i samband med en rekrytering. Det menar Diskrimineringsombudsmannen, DO, som nu för första gången biträder ett klagomål till FN:s funktionsrättskommitté.

Foto Anna Hansen

Ny ordförande i HFD

Regeringen har utnämnt justitierådet Linda Haggren till ny ordförande i Högsta förvaltningsdomstolen.

Nya domare

Regeringen har den 25 september utnämnt sex nya domare.

Foto Patrik Svedberg

Nödvärnsrätt utreds

Regeringen har gett en särskild utredare i uppdrag att lämna förslag som innebär en starkare nödvärnsrätt, hur preventiva vistelseförbud kan bli mer effektiva samt straffansvaret för skyddande av brottsling.

DOMARBLOGGEN

Om edsvurna domare

I det senaste inlägget på Södertörns tingsrätts Domarblogg skriver domaren Kajsa Hällje om den ed som alla personer som ska vara domare i svenska domstolar måste avlägga.

Ny delägare i Lindahl

Den 1 oktober ansluter Joakim Sundbom som delägare till Advokatfirman Lindahl.

Foto Harvepino

Stabilt ekonomiskt läge för Sveriges Domstolar

Budgetproposition för 2026 innehåller inga nya satsningar för Sveriges Domstolars del, däremot aviseras anslagsförändringar till följd av ett antal reformer.

Region diskriminerade döv man

Enligt Diskrimineringsombudsmannen, DO, var det diskriminering när Region Stockholm drog tillbaka ett erbjudande om att delta i en vårdinsats för en döv person.

Foto Stelya Dreamstime.com

Lundaprofessor prisas

Styrelsen för Einar Hansens forskningsfond har beslutat att utse professor Martin Sunnqvist i Lund till mottagare av Einar Hansens forskningspris 2025.

Byrå i samarbete för ungas psykiska hälsa

Tim Bergling Foundation och Magnusson Advokatbyrå har inlett ett nytt samarbete.

Foto stocksnapper

Nya domare

Regeringen har den 18 september utnämnt 12 nya domare.

Nekas rättegångs- kostnader trots vinst - stämmer staten

Efter mer än 20 år i yrket nekades en neurokirurg svensk läkarlegitimation. Socialstyrelsen ansåg att hennes meriter inte räckte. Först i domstol fick läkaren rätt, men advokatkostnaderna fick hon betala själv.

Nya delägare i Cirio

Lisa Ericsson och Olle Asplund har valts till nya delägare i Cirio Advokatbyrå med verkan från den 1 januari 2026.

Unga pojkar åtalas för flera grova brott

Åtal väcks nu mot två pojkar, 15 och 17 år, för inblandning i mordet på en 52-årig man utanför en restaurang i området Boländerna, Uppsala, den 13 maj i år. 15-åringen åtalas också för två sprängningar i Stockholmsområdet.

DOMARBLOGGEN

Juridiska frågor vid krig

Sverige har inte varit i krig på mer än 200 år. Trots det har vi ett särskilt regelverk på plats, klart att använda om det värsta skulle hända. 

Regler för bakgrunds-kontroller ska utredas

En särskild utredare ska nu analysera behovet av och förutsättningarna för att göra bakgrundskontroller i såväl offentlig som privat verksamhet. 

Foto ©kzenon

113 nya advokater

Styrelsen för Sveriges advokatsamfund antog 113 nya ledamöter vid sitt sammanträde den 4 september.

Gripna i Portugal efter svenska bedrägerier

Tre svenskar har gripits i Portugal skedde inom ramen för en så kallad Joint Investigation Team, JIT, där svensk polis och åklagare samarbetat med portugisisk polis och åklagare, spansk polis samt Europol och Eurojust.

Ny Managing Partner på Mannheimer Swartling

Mannheimer Swartling har utsett Henrik Dock till ny Managing Partner med tillträde i april 2026.

Foto Andrii Medvediuk

Misstänks för grov ekonomisk brottslighet

Sex personer har delgivits misstanke om grova ekonomiska brott efter tillslag i Stockholm och i Spanien. Misstankarna gäller bland annat grov näringspenningtvätt, grova bokföringsbrott och grova skattebrott i ett bolag som erbjudit konsulttjänster.

Jurist ny GD för Konsumentverket

Lena Aronsson är ny generaldirektör för Konsumentverket. Hon axlar samtidigt rollen som Konsumentombudsman, KO.

Missgynnade föräldraledig kvinna

Diskrimineringsombudsmannen, DO, begär att en trafikskola i Västsverige ska betala 60.000 kronor i skadestånd till en kvinna för missgynnande av skäl som har samband med hennes föräldraledighet.

Byråer går samman

Bright Advokat i Stockholm kommer vid årsskiftet att ansluta till Kanter Advokatbyrå.

DOMARBLOGGEN

Sveriges Domstolars verksamhet i utlandet

Det senaste inlägget på Domarbloggen handlar om Sveriges Domstolars internationella verksamhet – vad är det och varför bedrivs det?

Tidigare politiker åtalas för grova bedrägerier

En man i 60-årsåldern har åtalats för grova bedrägerier. Mannen har enligt åtalet lurat företrädare för både Västerås stad och Region Västmanland att betala ut ersättningar som han inte var berättigad till.

Kommunpolitiker åtalas för tjänstefel

Sex kommunpolitiker i Staffanstorp i Skåne har åtalats för grovt tjänstefel för att ha fattat beslut om att inte ta emot kvotflyktingar. Enligt åtalet stred beslutet mot regeln om kommuners skyldighet att efter anvisning ta emot nyanlända för bosättning i kommunen.

Startar ny advokatbyrå

Advokaterna Emil Brengesjö och Ludwig Metz startar nu en ny advokatbyrå i Stockholm.

DOMARBLOGGEN

Juriststudent provar domstolsarbete

Under sommaren 2025 tog Kammarrätten i Stockholm emot tio juriststudenter som sommarnotarier. En av dem var Julia Ponthin från Uppsala universitet och hon berättar nu om arbetet på Domarbloggen.

Åtal för mordbränder

Åklagare har nu väckt åtal mot en 18-åring och en 15-åring för medhjälp till mordbrand i Grästorp den 3 juni i år. Den yngre pojken åtalas även för en grov mordbrand som skedde i Lidköping samma natt.

Advokatbyrå lanserar uppförandekod

Cirio Advokatbyrå presenterar nu uppförande-koden E.V.A., som syftar till att stärka jämställdheten i relationen mellan klient och advokatbyrå.

Foto inbj

Notariebetygen slopas

Den 1 september fattade Domstolsverkets generaldirektör Thomas Rolén beslut om att avskaffa notariebetygen. Beslutet syftar till att förbättra arbetsmiljön för notarier.

Tidigare skolanställd åtalas för sexualbrott

En 48-årig man som tidigare var skolanställd i Haninge kommun åtalas för sexuellt ofredande genom att ha filmat 50 flickor nakna. De misstänkta övergreppen ägde rum mellan 2009 och 2013.

Foto Högsta domstolen

Nytt justitieråd i HD

Den 1 september tillträdde Erik Sjöman som nytt justitieråd i Högsta domstolen.

Åtal för Kramforsmord

Åklagaren har på måndagen väckt åtal mot tre män för delaktighet i mordet på en 54-årig man i Kramfors den 6 maj i år.

Foto Sten-Åke Stenberg

Nya domare

Regeringen har den 28 augusti utnämnt fem nya lagmän.

Tre åtalas efter arbetsplatsolycka

En vd och två hissmontörer har åtalats i Solna tingsrätt för arbetsmiljöbrott efter att fem personer dog när en hiss rasade till marken på en byggarbetsplats i Sundbyberg utanför Stockholm den 11 december 2023.

Penningtvätt och organiserad brottslighet

Den organiserade brottsligheten i Sverige är ett komplext problem där tillvägagångssätten blir alltmer avancerade. Det visar 2025 års myndig-hetsgemensamma lägesbild. Penningtvätt, där bolag används som brottsverktyg, är av stor betydelse för den kriminella ekonomins tillväxt.

DOMARBLOGGEN
Foto Claes Leandersson/Domstolsverket

Med ansvar för regionens nämndemän

Domarbloggen är tillbaka efter sommaruppe-hållet och handlar om Elin Olsson som arbetar på Nämndemannakansliet på Södertörns tingsrätt och som, tillsammans med sina kollegor, administrerar alla nämndemän för Stockholmsregionens tingsrätter.

Foto Andrey Popov

Fråga en domare!

Hur fungerar egentligen en rättegång i en allmän domstol eller en förhandling i en förvaltningsdomstol? Vad gör en domare en vanlig dag på jobbet? Och får man ha vilken frisyr som helst? Nu ska landets skolelever kunna fråga en domare om (nästan) allt.

Foto MRR-photography

Åtalas för jakt på björn

Åklagare har väckt åtal mot sex män, varav fem norska medborgare och en svensk medborgare, för grovt jaktbrott den 3 oktober 2023 under licensjakt på björn i Strömsunds kommun.

Foto Sten-Åke Stenberg

Ny kammarrätts-president i Stockholm

Regeringen har utnämnt Thomas Rolén, generaldirektör för Domstolsverket, till kammarrättspresident i Kammarrätten i Stockholm.

Elva nya domare

Regeringen har den 21 augusti utnämnt elva nya domare.

Foto MRR-photography

Sex byråer bildar ny samarbetsgrupp

Sex affärsjuridiska byråer går nu samman i ett nytt typ av samarbete i partnerskap med ett riskkapitalbolag.

Ny delägare i Steinmann

Elin Isakzon har blivit ny delägare på Advokatfirman Steinmann från och med den 1 juli 2025.

Foto Attunda tingsrätt

Mål om vårdslöshet med hemlig uppgift inleds

Den 18 augusti inleddes huvudförhandlingen i Attunda tingsrätt i målet där den tidigare nationella säkerhetsrådgivaren står åtalad för vårdslöshet med hemlig uppgift.

Jag vill ha daglig bevakning av juridiska
nyheter från InfoTorg Juridik.
 
E-post: 
 
 
 
OBS! Om du loggar in kan du lägga upp ett
personligt urval för ditt Nyhetsbrev.
 
Logga in och lägg upp ett Nyhetsbrev.
» Logga in automatiskt

Du behöver vara inloggad för att läsa artikeln

» Logga in automatiskt