Bli kund Annonsera
tisdag 23 december 2025
Mitt i juridiken
Mitt i juridiken
Läs direkt!
Publicerad: 21 maj 2013,

Verkställighet av utländska säkerhetsåtgärder

Anna Mirek Engström, advokat i tvistelösningsgruppen på Cederquist, behandlar i denna artikel problem i samband med verkställighet av utländska säkerhetsåtgärder.
Advokat Anna Mirek Engström, arbetar i tvistelösningsgruppen på Advokatfirman Cederquist.

VERKTYG

»
Tipsa en vän

I juridikens allt mer internationaliserade värld aktualiseras frågor om bl.a. verkställighet på ett sätt och med en intensitet som aldrig förr. Internationaliseringen kräver att dessa frågor regleras inte bara generellt på internationell nivå utan också särskilt beaktas vid uppkomsten av varje tvist med en internationell anknytning. En dom genom vilken frågan om skadeståndsskyldighet eller betalningsskyldighet har avgjorts saknar helt värde för det fall den inte också kan verkställas på ett effektivt sätt i det land där den förlorande parten de facto har sina tillgångar.

Föremålet för denna artikel är begränsat till ett relativt specifikt problem kring verkställighet av utländska säkerhetsåtgärder i Sverige; närmare bestämt vilken egendom i Sverige som kan beläggas med kvarstad vid verkställighet av ett utländskt kvarstadsbeslut meddelat i en medlemsstat inom EU i vilket inte bara ett visst belopp utan även en viss specifik egendom utpekas.

Kortfattat om Regelverket

Det i det aktuella fallet relevanta regelverket är framför allt den s.k. Bryssel I-förordningen vars syfte är att tillse att den inre marknaden fungerar på det sätt som är tänkt med en fri rörlighet som huvudregel. För detta krävs bestämmelser som förenklar formaliteterna så att domar från de medlemsstater som är bundna av förordningen kan erkännas och verkställas enkelt och snabbt i övriga medlemsländer och så att en borgenär kan få verkställighet av en utländsk dom utan att gäldenären ges möjlighet att förhala eller obstruera förfarandet.

Enligt Bryssel I-förordningen initieras exekvaturförfarandet av en ansökan av den som vill ha och är berättigad till verkställighet av domen. I Sverige skall ansökan om verkställighet inges till Svea hovrätt. Därefter förklarar Svea hovrätt, efter en ytlig och endast formell kontroll utan materiell omprövning, den utländska domen verkställbar i Sverige. Först efter att ett beslut om verkställighet har meddelats informeras den mot vilken verkställighet har sökts om ansökan och beslutet. Den senare har då möjlighet att överklaga beslutet och få till stånd en något mer omfattande prövning. Inte heller denna prövning får dock vara någon materiell omprövning av domen utan endast en prövning av huruvida någon av de omständigheter vilka hindrar att domen erkänns i Sverige är för handen.

Varje avgörande som har meddelats av en domstol i en medlemsstat, oavsett dess rubricering, omfattas av Bryssel I-förordningen. Av EU-domstolens praxis framgår att också beslut om interimistiska åtgärder eller säkerhetsåtgärder, t.ex. beslut om kvarstad, omfattas (se bl.a. mål nr C-39/02).

Eftersom syftet bakom Bryssel I-förordningens regler om verkställighet är att underlätta för europeiska avgöranden att snabbt och enkelt kunna verkställas i andra europeiska länder har den sökande kompenserats för den tid som exekvatursvarandens överklagandemöjligheten medför genom att Svea hovrätts initiala beslut om verkställighet skall anses innefatta ett beslut om säkerhetsåtgärder. Grundat på det överklagade initiala verkställighetsbeslutet kan sökanden således vända sig till kronofogdemyndigheten och begära verkställighet av en svensk säkerhetsåtgärd. En sådan ansökan skall behandlas som en begäran om verkställighet av ett svenskt domstolsbeslut om säkerhetsåtgärd och verkställs således i enlighet med de svenska verkställighetsreglerna i utsökningsbalken.

Förfarandet kompliceras emellertid något när det beslut som undergår det svenska exekvaturförfarandet i sig är ett utländskt beslut om säkerhetsåtgärd vilket pekar ut viss särskild egendom. I dessa fall är det oklart hur reglerna i Bryssel I-förordningen och utsökningsbalken skall tillämpas när den svenska kronofogdemyndigheten skall verkställa inte Svea hovrätts slutliga beslut i exekvaturfrågan utan det svenska beslutet om säkerhetsåtgärder som anses följa av Svea hovrätts initiala (och överklagade) beslut om verkställighet.

Utländska beslut om säkerhetsåtgärder i vilka viss egendom utpekas

Inledningsvis kan konstateras att ett utländskt beslut om säkerhetsåtgärder generellt omfattas av Bryssel I-förordningens exekvaturförfarande. Det finns dock undantag från denna huvudregel. Det framgår av praxis från EU domstolen (se bl.a. mål nr. C 125/79) att endast sådana domar som har kommit till i ett kontradiktoriskt förfarande skall anses omfattas av förordningens artikel 32 och därmed också förordningens exekvaturförfarande. Artikel 31 i Bryssel I-förordningen ger en domstol som i och för sig saknar behörighet att pröva ett mål i sak behörighet att meddela sådana interimistiska åtgärder som kan vidtas enligt lagen i den medlemsstaten. Enligt mål nr. C 99/96 omfattas ett interimistiskt beslut fattat av en domstol som grundar sin behörighet på artikel 31 i Bryssel I-förordningen i vissa fall inte av exekvaturförfarandet i förordningen. Så är fallet då en part i ett sådant beslut ålagts att fullgöra en förpliktelse utan att den sökande måst ställa säkerhet eller beslutet avser annan egendom än sådan egendom som befinner sig (eller kommer att befinna sig) inom det territoriella behörighetsområdet för den domstol vid vilket beslutet har fattats.(1)

I de fall Bryssel I-förordningen är tillämplig och den ingivna ansökan inte är bristfällig skall ansökan om verkställighet av ett utländskt beslut om säkerhetsåtgärd i vilket viss specifik egendom utpekas (nedan "det utländska beslutet") i regel godkännas och Svea hovrätt förklara kvarstadsbeslutet verkställbart i Sverige (nedan "det svenska beslutet"). Vad gäller beslut om säkerhetsåtgärder är det i regel ont om tid och av största vikt att det utländska beslutet kan verkställas omedelbart. För det fall det svenska beslutet överklagas kan det därför antas att sökanden kommer att vara mån om att erhålla en snabb säkerhetsåtgärd i avvaktan på ett slutligt beslut i verkställighetsfrågan (nedan "det slutliga exekvaturbeslutet"). Detta kan ske genom ett sedvanligt, och från exekvaturförfarandet separat, förfarande i svensk domstol (se artikel 31 i Bryssel I-förordningen). Det kan också ske på det sätt som redogjorts för ovan genom att det svenska beslutet i sig anses inkludera ett beslut om svensk säkerhetsåtgärd (nedan "det svenska temporära beslutet om säkerhetsåtgärd") i väntan på det slutliga exekvaturbeslutet.

Anta att sökanden vänder sig till kronofogdemyndigheten och grundat på det svenska temporära beslutet om säkerhetsåtgärd begär verkställighet av den svenska säkerhetsåtgärden (vilken skall verkställas i enlighet med de svenska verkställighetsreglerna). Då uppkommer frågan om vilken egendom som kan omfattas av kronofogdemyndighetens verkställighet, vilken således är skild från verkställigheten av det utländska beslutet vilket fortfarande ligger för prövning i Svea hovrätt.

Syftet med säkerhetsåtgärder är att de skall kunna nyttjas för att, under den tid en process pågår, förhindra att en framtida definitiv verkställighet saboteras Säkerhetsåtgärden skall således skydda verkställighetsobjektet och tillförsäkra att detta kvarstår i oförändrat skick. Detta gäller även i det aktuella fallet. Syftet med det svenska temporära beslutet om säkerhetsåtgärd är således att tillförsäkra att det utländska beslutet i vilket särskild egendom identifieras, vid tidpunkten för det slutliga exekvaturbeslutet, skall kunna slutligt verkställas i Sverige.

Det faktum att det är fråga om en svensk säkerhetsåtgärd, beslutad av en svensk domstol och vilken skall verkställas i enlighet med de svenska verkställighetsreglerna skulle kunna ge stöd för uppfattningen att all egendom tillhörandes den mot vilken åtgärden riktas och som finns i Sverige skall kunna beläggas med kvarstad. Den egendom som omfattas av kvarstaden skulle då vara densamma som vid ett vanligt svenskt kvarstadsbeslut, dock begränsat till det värde som anges i yrkandet eller i detta fall det utländska beslutet. Det svenska temporära beslutet om säkerhetsåtgärd synes ses som ett från det utländska beslutet helt fristående beslut vilket skulle medföra att det saknas anledning att utgå ifrån det utländska beslutet när det skall avgöras vilken egendom som kan omfattas av den svenska kvarstaden. I propositionen till den svenska lag som skall komplettera Bryssel I-förordningen, den s.k. kompletteringslagen(2), anges beträffande en sökandens ansökan om verkställighet av det svenska temporära beslutet om säkerhetsåtgärd att "[a]nsökan behandlas sedan som en begäran om verkställighet av ett svenskt domstolsbeslut om säkerhetsåtgärd […]", se prop. 2001/02:146, sid. 51. Ordavalet stöder snarast uppfattningen att all egendom skulle kunna omfattas av verkställigheten på samma sätt som generellt sker vid ett svenskt kvarstadsbeslut (oavsett om det utländska beslutet är begränsat till viss egendom). Med denna tolkning utvidgas möjligheterna att säkra upp egendom för sökandens räkning.

Emot en verkställighet av säkerhetsåtgärden omfattandes all egendom som befinner sig i Sverige, oavsett vilken egendom som har angivits i det utländska beslutet, talar å andra sidan det faktum att det är det utländska beslutet som de facto ligger till grund för det svenska temporära beslutet om säkerhetsåtgärd. Det synes då inte bara ologiskt utan också omotiverat att den svenska säkerhetsåtgärden skulle kunna sträcka sig längre än den utländska. Endast sådana domar och beslut vilka medför en betalningsskyldighet av något slag eller i sig är ett beslut om kvarstad kan bli föremål för ett svenskt temporärt beslut om kvarstad. Detta medför att kronofogdemyndigheten måste ta hänsyn till den utländska domen eller beslutet när det skall avgöras om en svensk kvarstad kan meddelas och verkställas. Att i samband med detta inte låta sig vägledas av innehållet i det utländska grundbeslutet också avseende omfattningen av kvarstaden synes främmande. För en senare verkställighet av det utländska beslutet (i vilket viss särskild egendom utpekas) är det vidare tillräckligt att just den utpekade egendomen omfattas vid verkställigheten av det svenska temporära beslutet om säkerhetsåtgärd. För det fall den svenska temporära säkerhetsåtgärden inte skulle omfatta just den egendom som anges i det utländska beslutet ges den part mot vilken åtgärden riktar sig istället möjlighet att undanskaffa densamma. Detta skulle medföra att sökanden, vid den tidpunkt den slutliga verkställigheten eventuellt skulle komma att meddelas, inte längre har möjlighet att få till stånd någon definitiv verkställighet av det utländska beslutet. Den svenska temporära säkerhetsåtgärden uppfyller i så fall inte sitt syfte. Det är inte heller i strid med reglerna i utsökningsbalken att begränsa ett kvarstadsbeslut eller beslut om en annan säkerhetsåtgärd till viss angiven egendom. Enligt 15 kapitlet, 10 §, rättegångsbalken får rätten meddela närmare föreskrifter om verkställigheten om det skulle behövas. Huvudregeln är att det är kronofogdemyndigheten som skall bestämma på vilket sätt en säkerhetsåtgärd skall verkställas (och därmed vad gäller kvarstad vilken egendom som skall tas i anspråk) men det råder inget förbud mot att exekutionstiteln innehåller föreskrifter om verkställigheten.

Avslutande synpunkter

Hur det förhåller sig i frågan kring vilken egendom som skall kunna omfattas av kronofogdemyndighetens verkställighet av det svenska temporära beslutet om säkerhetsåtgärd framgår varken av Bryssel I-förordningen, praxis, den svenska kompletteringslagen, förarbetena till denna (prop. 2001/02:146) eller doktrin. Inte heller domstolarnas eller kronofogdemyndighetens handböcker ger någon ledning. Mycket tyder på att den svenska temporära säkerhetsåtgärden, på samma sätt som det utländska beslutet, inte bara bör vara begränsad till det i det utländska beslutet angivna beloppet utan också till en däri gjord specificering av vilken egendom som omfattas av detsamma.

För det fall en sökande vill vara säker på att kunna åstadkomma en säkerhetsåtgärd i all egendom i Sverige tillhörandes den mot vilken åtgärden riktar sig är det således ett bättre alternativ att fristående från exekvaturförfarandet ansöka om kvarstad i Sverige i enlighet med de sedvanliga processuella reglerna i rättegångsbalkens 15:e kapitel. Det faktum att ett exekvaturförfarande eventuellt har inletts är inte något hinder för anhängiggörandet av ett sådant svenskt "säkerhetsärende" (se artikel 47.1). Ett sådant från exekvaturförfarandet fristående beslut är naturligtvis inte heller beroende av ett beslut om verkställighet från Svea hovrätt för att vara verkställbart i Sverige utan verkställs direkt enligt reglerna i 16 kapitlet, 13-16 §§, utsökningsbalken.

Är denna otydlighet i reglerna kring verkställighet av utländska beslut om säkerhetsåtgärder verkligen förenlig med Bryssel I-förordningens syfte att tillförsäkra den fria rörligheten av nämnda och övriga domstolsavgöranden? En fri rörlighet kräver en förutsebar och otvetydig tillämpning av förordningens bestämmelser vilken är svår på det sätt regelverket ser ut idag. Detta kan medföra att syftet med Bryssel I-förordningens regler till viss del förfelas. För det fall en sökande, och för den delen även en svarande, inte i förväg kan förutse verkningarna av en ansökan om verkställighet kan inte heller den fria rörligheten och snabba tillämpligheten anses uppnådd. För att förordningens syfte skall kunna uppfyllas är det därför helt nödvändigt att EU-domstolens praxis eller de nationella kompletteringsreglerna erbjuder klar och tydlig vägledning vad gäller verkställighet av utländska säkerhetsåtgärder i vilka viss egendom pekas ut.

Fotnoter

(1) Denna praxis förhindrar till stor del att Bryssel I-förordningen skulle kunna möjliggöra forumshopping vad gäller beslut om säkerhetsåtgärder. En part är genom denna bestämmelse förhindrad att vända sig till den medlemsstat i vilken parten har störst möjlighet att få bifall till sitt yrkande om säkerhetsåtgärder och på de för parten mest fördelaktiga villkoren (exempelvis vad gäller skyldighet att ställa säkerhet) för att sedan få säkerhetsåtgärden verkställd i ett annat land.

(2) SFS 2006:74

Domare kritiska mot politiker som kommenterar domar

Ekot uppger att efter en uppmärksammad våldtäktsdom där gärningsmannen inte utvisades, har politiker riktat kritik mot lagstiftningen.

Nya justitieråd i HD

Regeringen har utnämnt Tobias Eriksson och Erik Lindberg till justitieråd i Högsta domstolen.

Foto Anna Hansen

Fyra intervjuas till HFD

I oktober utlyste Högsta förvaltningsdomstolen en eller flera anställningar som justitieråd i domstolen och nu inleds intervjuförfarandet.

Foto Birgitta Sjöstedt

Stämmer staten för fel-aktiga folkbokföringar

Över 90 okända personer skrev sig på kvinnans sommarstuga. Nu stämmer kvinnan staten för brott mot Europakonventionen.

Nya Counsels på Magnusson

Magnusson utser två nya Counsels inom M&A och offentlig upphandling.

Lindahl väljer in ny delägare

Henrik Schön är ny delägare inom Financial Services på Lindahl.

40 nya advokater

Styrelsen för Sveriges advokatsamfund antog 40 nya ledamöter vid sitt sammanträde den 11 december.

DLA Piper utser två nya delägare

Advokatbyrån DLA Piper har utsett Emil Alexanderson och Anders Svensson Clark till nya delägare vid Stockholmskontoret den 1 januari 2026.

Ny delägare i Kilpatrick

Lovisa Perneryd inträder som partner på Kilpatrick Townsend & Stockton Advokats Stockholmskontor per den 1 januari 2026.

Region diskriminerade arbetssökande

Det var enligt DO diskriminering som har samband med funktionsnedsättning när Västra Götalandsregionen valde bort en arbetssökande med hänvisning till att hon har migrän.

Foto Inbj

Åtal väcks mot åklagare

JO Per Lennerbrant har i dag väckt åtal mot en åklagare vid Åklagarkammaren i Uppsala för tjänstefel.

Foyen rekryterar jurister från Lindahl

Foyen Advokatfirma har rekryterat en ny delägare och tre jurister från Advokatfirman Lindahl till byråns specialistgrupp inom reala tillgångar och fastighetsrätt.

Foto Magnus Bergström

Forskar om mer rättssäkra rättegångar

Vid Uppsala universitet utvecklar juristen och forskaren Moa Lidén en ny vetenskaplig grund för bevisvärdering i brottmål. Målet är att ge domstolarna bättre verktyg att värdera bevis och att minska risken för felaktiga domar.

Från Ukraina till Örebro

Yurii Orzikh kom till Örebro universitet från Ukraina för tre år sedan. Idag undervisar han om skatterätt – på svenska. Nu har han fått pengar för ett projekt som ska säkra ukrainska juristers kunskap om EU-rätt.

AG Advokat utser VD

Charlotte Lavefjord tillträder som VD för AG Advokat den 1 januari 2026.

Två personer häktas i mordärende i Luleå

En man i 60-åråldern är häktad för mord och grovt gravfridsbrott och en kvinna är häktad för grovt gravfridsbrott i Luleå. Båda är häktade på skälig misstanke, den lägre misstankegraden.

DOMARBLOGGEN

Bevistalan om brott

Bevistalan om brott för den som är under 15 år har funnits länge men har inte använts ofta. Om detta förfarande handlar det senaste inlägget på Södertörns tingsrätts blogg.

Skadeståndskrav efter spermiestölder

Hallands sjukhus använde flera mäns spermieprover för inseminationer utan deras vetskap. När donatorbarn sökte sitt genetiska ursprung avslöjades bristerna. Nu kräver de drabbade skadestånd från Region Halland.

Delar av Svea hovrätts arkiv till Riksarkivet

Flytten till Riksarkivet omfattar alla handlingar i samtliga måltyper från år 1981 till år 2008, inklusive domböcker, dagboksblad samt kartmaterial och målliggare.

Nya taxor och rättshjälp

Domstolsverkat har beslutat om 2026 års föreskrifter om ersättning till tolkar och biträden.

Foto Annica Hulth

På teatern får juridiska frågeställningar nytt liv

Vem är egentligen skyldig? Och vad är ett rimligt straff? I pjäsen ”Den som berövar annan livet” får juridiskt komplicerade frågor nytt liv och publiken får själva tycka till. Två av pjäsens författare, Henrik Bellander och Gustaf Almkvist, är universitetslektorer vid Juridiska institutionen på Uppsala universitet.

Foto Hans Malm

Nya domare

Regeringen har den 4 december utnämnt elva nya domare, varav fyra hovrättsråd till Hovrätten över Skåne och Blekinge.

Talan om förverkande av flera miljoner

Åklagare har väckt talan mot en kvinna i 35-årsåldern och yrkat att hon som ett förverkat värde ska utge cirka 5,7 miljoner kronor till staten. Talan kan väckas tack vare den nya lagen om självständigt förverkande som trädde i kraft den 8 november förra året.

Kommun diskriminerade lärare

DO gör bedömningen att det var diskriminering som har samband med etnisk tillhörighet när Malmö kommun begränsade en lärares möjligheter att fortsätta arbeta med de yngre eleverna om hon bar palestinasjal.  

Mordåtal i Göteborg

En man i 40-årsåldern har åtalats för mord den 2 maj i år i Änggården i Göteborg.

DOMARBLOGGEN

Faderskap och DNA-undersökningar

Hur går Rättsmedicinalverkets arbete med DNA-undersökningar i faderskapsmål till egentligen? Om det handlar veckans inlägg på Domarbloggen.

Foto Markus Gann

En person åtalas för grova ekobrott

Med hjälp av utnyttjade bank-id slussades minst 36 miljoner kronor genom ett bolag. Nu åtalas en man i Stockholm för grov näringspenning-tvätt och flera grova bokföringsbrott.

DO kräver ersättning

Det var enligt DO diskriminering i form av bristande tillgänglighet när regiontrafikbolaget Västtrafik inte såg till att yttre utrop från spårvagnar fungerade så att en resenär med synnedsättning kunde höra dem.

MSA samarbetar med Wallenberg-institutet

Raoul Wallenberg-institutet för mänskliga rättigheter och humanitär rätt och Mannheimer Swartling har ingått ett pro bono-samarbetsavtal som syftar till att gynna främjandet och skyddet av internationell humanitär rätt.

Foto JanneBanan

Domarnämnden föreslår nya justitieråd

Efter att ha genomfört intervjuförfarande lämnar nu Domarnämnden förslag på nya justitieråd vid Högsta domstolen.

DOMARBLOGGEN

Hur mår domarkåren egentligen?

I veckans inlägg på Domarbloggen skriver Björn Lindén från Södertörns tingsrätt om en ny opinion från Europarådets domarkommitté (CCJE) som behandlar domares välmående.

Nya delägare i MSA

Mannheimer Swartling har valt in åtta nya delägare till byrån.

Regeringen avvaktar ändringar i grundlagen

Regeringen väljer att avvakta EU-domstolens dom innan man tar ställning till om grundlagen ska ändras för att reglera söktjänster. Under tiden planeras andra åtgärder för att både skydda integriteten och möjliggöra nödvändiga bakgrundskontroller.

Diskriminering att neka tillträde till toalett

En kvinna som på grund av en funktionsnedsättning har behov av assistanshund blev diskriminerad i samband med ett toalettbesök på Kista Galleria. DO begär därför att det ansvariga bolaget ska betala diskrimineringsersättning till kvinnan.

Ny MP på Delphi

Advokatfirman Delphi har utsett Michael Juhlin till ny Managing Partner för verksamheten i Stockholm, med tillträde i mars 2026.

Foto © Wufang | Dreamstime.com

Gym diskriminerade transkvinna

En transkvinna som nekades att träna på ett gym som enbart riktar sig till kvinnor utsattes för indirekt diskriminering. Den bedömningen gör DO i ett nytt tillsynsbeslut.

DOMARBLOGGEN

Domstolars prövning inom rimlig tid

Alla Sveriges domstolar har en skyldighet att pröva mål och ärenden på ett rättssäkert sätt och inom rimlig tid. Men vad innebär egentligen en rimlig tid?

Åtalas för mordförsök i Katrineholm

Åklagaren har väckt åtal mot sex personer, fem män och en kvinna, för inblandning i en skjutning i Katrineholm den 5 augusti.

Foto © dblight

Grov brottslighet i bostadsrättsförening

Två personer har åtalats vid Malmö tingsrätt för omfattande ekonomisk brottslighet kopplad till en bostadsrättsförening i Malmö. Åtalet gäller grov trolöshet mot huvudman, grovt bokföringsbrott och grovt skattebrott.

Tjugo nya advokater

Styrelsen för Sveriges advokatsamfund antog 20 nya ledamöter vid sitt sammanträde den 13 november.

Foto Vladimír Cerešnák

Nej till sänkt straffbarhetsålder

I sitt remissvar rörande förslaget om sänkt straffbarhetsålder till 13 år för vissa allvarliga brott riktar nu Advokatsamfundet hård kritik.

Fler företag hotas av vite för felaktiga priser

I våras agerade Konsumentombudsmannen, KO, mot tio välkända bolag för bristande prisinformation. Nu hotas sju av dem av viten om de inte följer marknadsföringslagens bestämmelser.

Jag vill ha daglig bevakning av juridiska
nyheter från InfoTorg Juridik.
 
E-post: 
 
 
 
OBS! Om du loggar in kan du lägga upp ett
personligt urval för ditt Nyhetsbrev.
 
Logga in och lägg upp ett Nyhetsbrev.
» Logga in automatiskt

Du behöver vara inloggad för att läsa artikeln

» Logga in automatiskt