Bli kund Annonsera
fredag 5 juni 2020
Mitt i juridiken
Mitt i juridiken
Läs direkt!
Publicerad: 8 september 2009,

Med anledning av nya marknadsföringslagen så uppkommer frågan om man får använda från-priser eller inte.

När är de att anse som vilseledande?
Katarina Ladenfors, advokat och delägare i Advokatfirman för Marknadsrätt AB

VERKTYG

»
Skriv ut
»
Tipsa en vän

Med anledning av den nya marknadsföringslagen som trädde ikraft den 1 juli 2008 infördes en bestämmelse om så kallade köperbjudanden till konsumenter. Lagen har sin bakgrund i EG-direktivet om otillbörliga affärsmetoder. Enligt den svenska lagstiftaren är det inte tillåtet att använda ungefärliga prisuppgifter som cirkapriser eller från-priser. Regeln ställer sålunda till problem för de aktörer som har svårt eller av olika skäl inte kan sätta fasta priser i marknadsföring. Sådana exempel är marknadsföring från bakomliggande led - grossister och tillverkare eller samannonsering från fria återförsäljare. I dessa fall förbjuder konkurrenslagen fasta priser.

Ett köperbjudande är en framställning där konsumenten erbjuds en bestämd produkt och där priset för denna anges. Det anses i Sverige tillräckligt om dessa två rekvisit bestämd produkt och prisangivelse är uppfyllda för att ett köperbjudande ska föreligga. Det skall noteras att det efter en lagändring i prisinformationslagen är frivilligt för näringsidkaren att lämna prisuppgift. Utelämnas denna uppgift föreligger inte ett köperbjudande.

Med bestämd produkt avses en produkt som kan särskiljas från andra varor eller tjänster och är tillräckligt specificerad, exempelvis en särskild bilmodell. Marknadsförs produkter som inte är bestämda, exempelvis ”vårjackor”, är erbjudandet inte att anse som en bestämd produkt och sålunda inte heller ett köperbjudande. I dessa fall är det alltså tillåtet att använda från- och cirkapriser.

När ett köperbjudande föreligger ska de krav på prisuppgift som uppställs i prisinformationslagen gälla. Detta innebär att prisuppgiften måste vara korrekt, tydlig och rättvisande för den bestämda produkten. Priset ska avse det pris som konsumenten ska betala. Ungefärliga prisuppgifter uppfyller enligt lagstiftaren inte kraven enligt bestämmelsen. Från- och cirkapriser kan därför inte godtas utan anses vilseledande.

Foto Vitaliy Pakhnyushchyy

Nya domarutnämningar

Regeringen har den 4 juni utnämnt två rådmän och två tekniska råd.

Från Roschier till Hannes Snellman

Ola Åhman, som är specialiaserad på börsjuridik, har anslutit sig till Hannes Snellman som delägare i aktiemarknadsgruppen.

Var tionde incident är ett it-angrepp

Datainspektionen publicerar en rapport som analyserar de personuppgiftsincidenter som orsakas av olika former av it-angrepp.

Carler ändrar verksamhetsmodell

På advokatfirman Carler har de yngre delägarna har tagit över stafettpinnen och driver verksamheten vidare, i en lite förändrad tappning och som ett true partnership.

Nya domarutnämningar

Regeringen har den 14 maj utnämnt åtta nya domare, varav tre lagmän.

Foto Andrey Popov

Digitala förhandlingar fortsätter öka

Förra veckan genomfördes drygt 3.000 videokonferenssamtal från förhandlingssalar runt om i landet, vilket är en fördubbling jämfört med förra året.

Foto Dan Burch

Kamera- bevakning i hyreshus granskas

Datainspektionen ska undersöka hur ett kommunalt bostadsbolag i Uppsala gjort den rättsliga bedömning som krävs för att få kamerabevaka i trapphus.

Fel publicera känsliga personuppgifter

Datainspektionens granskning visar att Hälso- och sjukvårdsnämnden i Region Örebro län gjort fel vid publicering av känsliga personuppgifter på regionens webbplats om en patient som är intagen på rättspsykiatrisk klinik.

Jurist blir generaldirektör

Professor Per Bergling har utsetts till generaldirektör och chef för Myndigheten för familjerätt och föräldraskapsstöd.

Jag vill ha daglig bevakning av juridiska
nyheter från InfoTorg Juridik.
 
E-post: 
 
 
 
OBS! Om du loggar in kan du lägga upp ett
personligt urval för ditt Nyhetsbrev.
 
Logga in och lägg upp ett Nyhetsbrev.




 
» Logga in automatiskt