Bli kund Annonsera
tisdag 16 december 2025
Mitt i juridiken
Mitt i juridiken
Läs direkt!
Publicerad: 23 april 2018,

Det multilaterala instrumentet för genomförande av ändringar i skatteavtal

David Kleist, juris doktor och docent i finansrätt, kommenterar The Multilateral Convention to Implement Tax Treaty Related Measures to Prevent Base Erosion and Profit Shifting och dess betydelse för svenska skatteavtal.

VERKTYG

»
Tipsa en vän

Den 7 juni 2017 undertecknades The Multilateral Convention to Implement Tax Treaty Related Measures to Prevent Base Erosion and Profit Shifting (nedan benämnd det multilaterala instrumentet, MLI). MLI syftar till att genomföra ändringar i de undertecknande staternas skatteavtal föranledda av OECD:s så kallade BEPS-projekt. I dagsläget har 84 stater och jurisdiktioner undertecknat eller uttryckt en vilja att underteckna MLI, vilket innebär att MLI potentiellt kan medföra ändringar i över 2 000 skatteavtal.

Jag har nyligen publicerat en längre analys av MLI i Nordic Tax Journal. Analysen finns tillgänglig på följande länk:

https://www.degruyter.com/view/j/ntaxj.2018.2018.issue-1/issue-files/ntaxj.2018.2018.issue-1.xml

Denna text syftar till att ge en översiktlig beskrivning av vad MLI är och vilka konsekvenser MLI kan få för skatteavtalsrätten i allmänhet och för svenska skatteavtal i synnerhet.

Bakgrunden till MLI

Som bekant har multinationella företags skatteplanering hamnat i fokus under senare år, vilket lett till ett politiskt tryck på detta område. Av denna anledning har OECD fått i uppdrag att ta fram åtgärder för att minska företagens möjligheter att skatteplanera, framför allt vad gäller att dra nytta av luckor och asymmetrier i skattelagstiftning som avser internationella transaktioner och att flytta vinst från företag i högskattestater till närstående företag i stater med låg beskattning genom avtalsvillkor som inte skulle ha överenskommits mellan oberoende parter (Base Erosion and Profit Shifting, BEPS).

Efter ca två års arbete presenterade OECD åtgärderna i 15 slutrapporter. Många av de åtgärder som föreslogs kräver anpassningar av skattereglerna i de berörda staterna, ofta i syfte att utöka beskattningsrätten för att eliminera skattefördelar som annars hade kunnat uppnås genom skatteplanering. Eftersom skatteavtal begränsar staternas beskattningsrätt och normalt har företräde framför interna skatteregler kan sådana anpassningar av de interna skattereglerna bli verkningslösa om man inte samtidigt genomför ändringar i skatteavtalen. Dessutom innehåller BEPS-projektet åtgärder som specifikt avser skatteavtal, såsom införandet av en generell skatteflyktsregel i skatteavtalen. För att BEPS-åtgärderna ska få fullt genomslag krävs alltså att ändringar görs i de berörda staternas skatteavtal.

Normalt sett görs ändringar i skatteavtal genom bilaterala förhandlingar som tar sin utgångspunkt i OECD:s modellavtal. Det skulle alltså ha varit möjligt att påverka innehållet i skatteavtalen enbart genom ändring av modellavtalet. Med ett sådant tillvägagångssätt skulle det emellertid ha tagit mycket lång tid innan ändringarna hade fått genomslag. Genom MLI ska ändringarna införas på en gång. MLI har hittills ratificerats av fem stater och träder i kraft den 1 juli 2018. Därefter kommer dess verkan utökas allt eftersom fler stater ratificerar. Regeringen har nyligen lagt fram en proposition om att MLI ska godkännas av riksdagen så att Sverige kan ratificera den (prop. 2017/18:61). För att MLI ska bli tillämplig i Sverige krävs dessutom ändringar i de lagar varigenom skatteavtalen har införlivats i svensk rätt. MLI kan förväntas medföra ändringar i svenska skatteavtal tidigast 2019 (angående implementeringen av MLI i svensk rätt, se Engsbråten, Hur kommer Sveriges undertecknande av det multilaterala instrumentet att påverka svenska skatteavtal?, SvSkT 2017:6-7).

Förhållandet till befintliga skatteavtal

Det är viktigt att framhålla att MLI inte ersätter befintliga skatteavtal, utan kommer att tillämpas parallellt med skatteavtalen. I MLI finns bestämmelser som klargör när specifika bestämmelser i MLI ersätter befintliga avtalsbestämmelser och när de modifierar eller kompletterar skatteavtalsbestämmelserna utan att ersätta dem.

Flexibilitet

Även om de flesta skatteavtal i huvudsak överensstämmer med OECD:s modellavtal finns nästan alltid skillnader. Sådana skillnader kan exempelvis bero på de avtalsslutande staternas ekonomiska förhållanden, politiska preferenser eller förhandlingsposition. På grund av dessa skillnader har det inte varit möjligt att enas om en uppsättning bestämmelser som ska gälla för alla, utan man har byggt in en betydande flexibilitet i MLI. Ofta handlar det om att bestämmelser i MLI kan väljas bort genom att en stat reserverar sig mot dem, men det kan också handla om att stater tillåts välja mellan alternativa bestämmelser eller lägga till ytterligare bestämmelser. Om en bestämmelse i MLI ger uttryck för en så kallad minimistandard är flexibiliteten mer begränsad, men även då kan det vara möjligt att uppfylla standarden på olika sätt. MLI är också flexibelt i den meningen att specifika skatteavtal kan hållas utanför tillämpningsområdet för MLI. Som det ser ut idag kommer dock över 85 procent av de undertecknande staternas skatteavtal omfattas av MLI.

Innehållet i MLI

MLI innehåller följande delar.

• Preambles
• Part I. Scope and Interpretation of Terms (Articles 1–2)
• Part II. Hybrid Mismatches (Articles 3–5)
• Part III. Treaty Abuse (Articles 6–11)
• Part IV. Avoidance of Permanent Establishment Status (Articles 12–15)
• Part V. Improving Dispute Resolution (Articles 16–17)
• Part VI. Arbitration (Articles 18–26)
• Part VII. Final Provisions (Articles 27–39)

Avtalstexten är omfattande (ca 48 sidor) och bitvis mycket teknisk. Det finns inte utrymme att här analysera eller ens beskriva de enskilda bestämmelserna. Utöver avtalstexten finns ett så kallat Explanatory Statement på 85 sidor som i huvudsak är inriktat på att förklara hur bestämmelserna i MLI förhåller sig till bestämmelser i befintliga skatteavtal. Däremot behandlar Explanatory Statement i princip inte tolkningsfrågor. När det gäller tolkning av bestämmelser som tillkommer genom MLI får man i stället vända sig till 2017 års version av kommentaren till OECD:s modellavtal.´

Intressant att notera är att Sverige har reserverat sig mot samtliga bestämmelser som går att reservera sig emot, vilket innebär att artiklarna 3-5, 8-11 och 12-15 i MLI inte får någon inverkan på skatteavtal ingångna av Sverige. Värt att notera är också att Sverige valt att anta bestämmelserna om skiljedom, som inte är obligatoriska.

Sverige är inte ensamt om att reservera sig mot bestämmelser i MLI, även om de flesta stater inte utnyttjat alla möjligheter att reservera sig, som Sverige har gjort. Om en stat reserverar sig mot en bestämmelse får den bestämmelsen ingen effekt på den reserverande statens skatteavtal, varken för den reserverande staten eller för motparten. Antalet reservationer, i kombination med att en reservation blockerar tillämpning av en bestämmelse för båda avtalsparter, innebär att genomslaget för många av de bestämmelser som går att reservera sig emot blir lågt (jag utvecklar detta resonemang närmare i den ovan nämnda artikeln). Genomslaget begränsas ytterligare av att många stater inte ens undertecknat MLI och att somliga stater som gjort det håller vissa skatteavtal utanför tillämpningsområdet.

Följden blir att MLI får sin stora betydelse i de delar som baseras på en minimistandard. Här kan särskilt nämnas den generella skatteflyktsregel som införs genom artikel 7 i MLI. Även om det i teorin går att uppfylla minimistandarden på annat sätt än genom införande av skatteflyktsregeln verkar det vara svårt i praktiken att göra och hittills har alla undertecknande stater valt att tillträda bestämmelsen.

Principal Purpose Test-bestämmelsen

Den generella skatteflyktsregeln är formulerad som ett så kallat Principal Purpose Test (PPT), det vill säga att en avtalsförmån kan nekas om ett av de huvudsakliga skälen för en transaktion var att erhålla förmånen. I dess engelska version har den följande lydelse:

Notwithstanding any provisions of a Covered Tax Agreement, a benefit under the Covered Tax Agreement shall not be granted in respect of an item of income or capital if it is reasonable to conclude, having regard to all relevant facts and circumstances, that obtaining that benefit was one of the principal purposes of any arrangement or transaction that resulted directly or indirectly in that benefit, unless it is established that granting that benefit in these circumstances would be in accordance with the object and purpose of the relevant provisions of the Covered Tax Agreement.

Det finns inte utrymme att här analysera bestämmelsen i detalj. Viss vägledning om hur bestämmelsen ska tolkas ges i kommentaren till OECD:s modellavtal. Införandet av bestämmelsen innebär att en ny, subjektiv bedömning ska göras vid tillämpning av skatteavtal.

Regelkomplexitet och effekter på förutsebarhet

Redan den omständigheten att det tillkommer ytterligare regler att beakta vid internationella transaktioner, utöver intern rätt och skatteavtal, innebär att komplexiteten ökar. Konventionstexten är dessutom vidlyftig och tämligen komplicerad, vilket illustreras av att det behövts ett Explanatory Statement på 85 sidor för att förklara hur den hänger ihop med befintliga skatteavtal. Till detta kommer den ovan nämnda flexibiliteten, som innebär att tillämpningen av MLI förutsätter kännedom om de val avtalsparterna gjort. För svenskt vidkommande blir dock ökningen i regelkomplexitet inte så stor, eftersom Sverige reserverat sig mot flertalet materiella bestämmelser i MLI.

Införandet av en PPT-bestämmelse innebär emellertid ändå en stor förändring. Genom bestämmelsen uppkommer nya möjligheter att neka avtalsförmåner, vilket kan motverka skatteplanering och skatteflykt. De ökade möjligheterna att motverka skatteplanering och skatteflykt har dock ett pris. Det går att hävda att en av skatteavtalens styrkor är att de baseras på objektiva kriterier och att de därigenom kan skapa en viss grad av förutsebarhet i den komplexitet och osäkerhet som råder vid internationella transaktioner, där två eller flera staters skattelagstiftningar, skattemyndigheter och skattedomstolar är inblandade. Genom PPT-bestämmelsen tillkommer en subjektiv bedömning i skatteavtalssammanhang som kan skada skatteavtalens förmåga att skapa förutsebarhet vid beskattningen och som, indirekt, kan hämma investeringsviljan och den ekonomiska utvecklingen. Framtiden får utvisa om fördelarna med PPT-bestämmelsen uppväger nackdelarna.

David Kleist, juris doktor och docent i finansrätt vid juridiska institutionen, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet

Foto Inbj

Åtal väcks mot åklagare

JO Per Lennerbrant har i dag väckt åtal mot en åklagare vid Åklagarkammaren i Uppsala för tjänstefel.

Foyen rekryterar jurister från Lindahl

Foyen Advokatfirma har rekryterat en ny delägare och tre jurister från Advokatfirman Lindahl till byråns specialistgrupp inom reala tillgångar och fastighetsrätt.

Foto Magnus Bergström

Forskar om mer rättssäkra rättegångar

Vid Uppsala universitet utvecklar juristen och forskaren Moa Lidén en ny vetenskaplig grund för bevisvärdering i brottmål. Målet är att ge domstolarna bättre verktyg att värdera bevis och att minska risken för felaktiga domar.

Från Ukraina till Örebro

Yurii Orzikh kom till Örebro universitet från Ukraina för tre år sedan. Idag undervisar han om skatterätt – på svenska. Nu har han fått pengar för ett projekt som ska säkra ukrainska juristers kunskap om EU-rätt.

AG Advokat utser VD

Charlotte Lavefjord tillträder som VD för AG Advokat den 1 januari 2026.

Två personer häktas i mordärende i Luleå

En man i 60-åråldern är häktad för mord och grovt gravfridsbrott och en kvinna är häktad för grovt gravfridsbrott i Luleå. Båda är häktade på skälig misstanke, den lägre misstankegraden.

DOMARBLOGGEN

Bevistalan om brott

Bevistalan om brott för den som är under 15 år har funnits länge men har inte använts ofta. Om detta förfarande handlar det senaste inlägget på Södertörns tingsrätts blogg.

Skadeståndskrav efter spermiestölder

Hallands sjukhus använde flera mäns spermieprover för inseminationer utan deras vetskap. När donatorbarn sökte sitt genetiska ursprung avslöjades bristerna. Nu kräver de drabbade skadestånd från Region Halland.

Delar av Svea hovrätts arkiv till Riksarkivet

Flytten till Riksarkivet omfattar alla handlingar i samtliga måltyper från år 1981 till år 2008, inklusive domböcker, dagboksblad samt kartmaterial och målliggare.

Nya taxor och rättshjälp

Domstolsverkat har beslutat om 2026 års föreskrifter om ersättning till tolkar och biträden.

Foto Annica Hulth

På teatern får juridiska frågeställningar nytt liv

Vem är egentligen skyldig? Och vad är ett rimligt straff? I pjäsen ”Den som berövar annan livet” får juridiskt komplicerade frågor nytt liv och publiken får själva tycka till. Två av pjäsens författare, Henrik Bellander och Gustaf Almkvist, är universitetslektorer vid Juridiska institutionen på Uppsala universitet.

Foto Hans Malm

Nya domare

Regeringen har den 4 december utnämnt elva nya domare, varav fyra hovrättsråd till Hovrätten över Skåne och Blekinge.

Talan om förverkande av flera miljoner

Åklagare har väckt talan mot en kvinna i 35-årsåldern och yrkat att hon som ett förverkat värde ska utge cirka 5,7 miljoner kronor till staten. Talan kan väckas tack vare den nya lagen om självständigt förverkande som trädde i kraft den 8 november förra året.

Kommun diskriminerade lärare

DO gör bedömningen att det var diskriminering som har samband med etnisk tillhörighet när Malmö kommun begränsade en lärares möjligheter att fortsätta arbeta med de yngre eleverna om hon bar palestinasjal.  

Mordåtal i Göteborg

En man i 40-årsåldern har åtalats för mord den 2 maj i år i Änggården i Göteborg.

DOMARBLOGGEN

Faderskap och DNA-undersökningar

Hur går Rättsmedicinalverkets arbete med DNA-undersökningar i faderskapsmål till egentligen? Om det handlar veckans inlägg på Domarbloggen.

Foto Markus Gann

En person åtalas för grova ekobrott

Med hjälp av utnyttjade bank-id slussades minst 36 miljoner kronor genom ett bolag. Nu åtalas en man i Stockholm för grov näringspenning-tvätt och flera grova bokföringsbrott.

DO kräver ersättning

Det var enligt DO diskriminering i form av bristande tillgänglighet när regiontrafikbolaget Västtrafik inte såg till att yttre utrop från spårvagnar fungerade så att en resenär med synnedsättning kunde höra dem.

MSA samarbetar med Wallenberg-institutet

Raoul Wallenberg-institutet för mänskliga rättigheter och humanitär rätt och Mannheimer Swartling har ingått ett pro bono-samarbetsavtal som syftar till att gynna främjandet och skyddet av internationell humanitär rätt.

Foto JanneBanan

Domarnämnden föreslår nya justitieråd

Efter att ha genomfört intervjuförfarande lämnar nu Domarnämnden förslag på nya justitieråd vid Högsta domstolen.

DOMARBLOGGEN

Hur mår domarkåren egentligen?

I veckans inlägg på Domarbloggen skriver Björn Lindén från Södertörns tingsrätt om en ny opinion från Europarådets domarkommitté (CCJE) som behandlar domares välmående.

Nya delägare i MSA

Mannheimer Swartling har valt in åtta nya delägare till byrån.

Regeringen avvaktar ändringar i grundlagen

Regeringen väljer att avvakta EU-domstolens dom innan man tar ställning till om grundlagen ska ändras för att reglera söktjänster. Under tiden planeras andra åtgärder för att både skydda integriteten och möjliggöra nödvändiga bakgrundskontroller.

Diskriminering att neka tillträde till toalett

En kvinna som på grund av en funktionsnedsättning har behov av assistanshund blev diskriminerad i samband med ett toalettbesök på Kista Galleria. DO begär därför att det ansvariga bolaget ska betala diskrimineringsersättning till kvinnan.

Ny MP på Delphi

Advokatfirman Delphi har utsett Michael Juhlin till ny Managing Partner för verksamheten i Stockholm, med tillträde i mars 2026.

Foto © Wufang | Dreamstime.com

Gym diskriminerade transkvinna

En transkvinna som nekades att träna på ett gym som enbart riktar sig till kvinnor utsattes för indirekt diskriminering. Den bedömningen gör DO i ett nytt tillsynsbeslut.

DOMARBLOGGEN

Domstolars prövning inom rimlig tid

Alla Sveriges domstolar har en skyldighet att pröva mål och ärenden på ett rättssäkert sätt och inom rimlig tid. Men vad innebär egentligen en rimlig tid?

Åtalas för mordförsök i Katrineholm

Åklagaren har väckt åtal mot sex personer, fem män och en kvinna, för inblandning i en skjutning i Katrineholm den 5 augusti.

Foto © dblight

Grov brottslighet i bostadsrättsförening

Två personer har åtalats vid Malmö tingsrätt för omfattande ekonomisk brottslighet kopplad till en bostadsrättsförening i Malmö. Åtalet gäller grov trolöshet mot huvudman, grovt bokföringsbrott och grovt skattebrott.

Tjugo nya advokater

Styrelsen för Sveriges advokatsamfund antog 20 nya ledamöter vid sitt sammanträde den 13 november.

Foto Vladimír Cerešnák

Nej till sänkt straffbarhetsålder

I sitt remissvar rörande förslaget om sänkt straffbarhetsålder till 13 år för vissa allvarliga brott riktar nu Advokatsamfundet hård kritik.

Fler företag hotas av vite för felaktiga priser

I våras agerade Konsumentombudsmannen, KO, mot tio välkända bolag för bristande prisinformation. Nu hotas sju av dem av viten om de inte följer marknadsföringslagens bestämmelser.

Jag vill ha daglig bevakning av juridiska
nyheter från InfoTorg Juridik.
 
E-post: 
 
 
 
OBS! Om du loggar in kan du lägga upp ett
personligt urval för ditt Nyhetsbrev.
 
Logga in och lägg upp ett Nyhetsbrev.
» Logga in automatiskt

Du behöver vara inloggad för att läsa artikeln

» Logga in automatiskt