Stäms för vilseledande marknadsföring
VERKTYG
I flera år har, skriver KO i ett pressmeddelande, bilägare fått brev med påpekande att garantin på bilen löper ut och ett inbetalningskort för att förlänga den. Många har betalat i tron att det varit ett utskick från det egna försäkringsbolaget eller från bilmärkets företag. Men företaget bakom varumärket DinBilGaranti, European Warranties Ltd, har inget med vare sig de etablerade försäkringsbolagen eller bilföretag att göra. Utskick, betalningar och fakturering hanteras av Avendo Distribution AB.
På varningslistan
European Warranties Ltd finns sedan mer än ett år tillbaka på Konsumentverkets varningslista eftersom bolaget inte har gått att få tag på. Myndigheten har hittills tagit emot över 1 000 anmälningar och de fortsätter att komma in. Det svenska företaget Avendo hävdar att det inte har något med utskicken göra, men KO är av en annan uppfattning.
Enligt marknadsföringslagen måste det tydligt framgå vad som är reklam. Om utskicket har ett inbetalningskort med måste det vara extra tydligt att det inte är en faktura, utan bara ett reklamutskick. Redan på kuvertet ska det framgå att det rör sig om reklam.
Känner sig lurade
– Utskicken från DinBilGaranti är utformade så att mottagaren riskerar att uppfatta det som en faktura från ett företag där man redan är kund. Anmälningarna till myndigheten vittnar också om att många känner sig lurade och har betalat i tron att brevet var från det egna försäkringsbolaget eller bilmärkets företag, förklarar Johanna Nyblom, processråd vid KO, i pressmeddelandet.
KO anser att Avendo och personen bakom företaget har medverkat till att lura konsumenter genom den marknadsföring som skett och att de därför ska förbjudas av domstol att fortsätta med marknadsföringsmetoderna samt förena förbudet med ett vite.