Svårt att köpa juridiska tjänster
VERKTYG
Konsumentverket har i flera år identifierat juridiska tjänster som en av de svåraste marknaderna. Det skriver verket i ett prssmeddelande. Marknaden anses vara komplex och det är svårt för konsumenten att skapa sig en överblick innan köpet. Dessutom är det, skriver Konsumentsverket, inte ovanligt att köpet sker under emotionell stress, som vid en skilsmässa eller ett dödsfall, vilket kan försvåra för konsumenten att göra väl avvägda val. Att det är ett sällanköp försvårar ytterligare då det är svårt att lära av tidigare erfarenheter. Varannan konsument är en förstagångsköpare.
– Vi ser ett högre missnöje efter ett köp av juridiska tjänster jämfört med andra marknader och konsumenterna tycker det är svårt att i efterhand bedöma kostnaden och kvaliteten för en utförd tjänst, förklarar Alexandra Bergling, utredare på Konsumentverket, i pressmeddelandet.
Samtidigt visar undersökningen att det finns en stor tillit till de juridiska ombuden. Många väljer juridiska ombud efter rekommendationer av andra.
Avtalsvillkor för juridiska tjänster är enligt en granskning som Konsumentverket genomförde 2018 inte anpassade för konsumenter Det handlade främst om otydlig prisinformation, olämpliga ansvarsfriskrivningar och avsaknad av uppsägningsvillkor. Avtalsvillkor ska, skriver verket i sitt pressmeddelande, alltid vara tydliga men vid sällanköpstjänster är det extra viktigt då konsumenten är oerfaren.
UTBILDNING
» Till utbildningarNy MP på Lindahl
Från den 1 mars har Advokatfirman Lindahls kontor i Uppsala en ny Managing Partner.