Bli kund Annonsera
torsdag 22 april 2021
Mitt i juridiken
Mitt i juridiken
Läs direkt!

Organisationssekreterare till Svenska Läkaresällskapet



Publicerad:
30 mars 2021


Vill du ha ett stimulerande och omväxlande jobb? Vill du arbeta i en intresseorganisation som verkar för bättre hälsa och sjukvård i samhället? Då kan tjänsten som organisationssekreterare hos Svenska Läkaresällskapets (SLS) vara något för dig.

SLS är läkarkårens oberoende och vetenskapliga professionsorganisation – en ideell, partipolitiskt och fackligt obunden förening. SLS syfte är att verka för förbättrad hälsa och sjukvård i samhället. Det gör vi genom att dela ut forskningsanslag och priser, arrangera kurser och program samt bedriva aktivt påverkansarbete. SLS består centralt av nämnden, kansliet, 4 delegationer samt ett antal kommittéer och arbetsgrupper. SLS har 66 vetenskapliga medlemsföreningar och sektioner, nio lokala läkaresällskap och en kandidat- och underläkarförening, dessa täcker totalt ca 25 000 läkare och i viss mån andra yrkesgrupper.

I SLS hus på Klara Östra Kyrkogata 10 i centrala Stockholm finns kansliet med i dag 12 medarbetare. Kansliet ansvarar för SLS organisation, ekonomi, hus- och konferensverksamhet, utrednings- och policyarbete, kommunikation samt administration. Vi bistår även våra förtroendevalda med stöd och sakkunskap.

Arbetsuppgifter

Organisationssekreteraren ansvarar för stödet till ledningen och arbetet med den demokratiska strukturen. Hen har ett övergripande ansvar för administrativa rutiner och för fullmäktige, nämndens och arbetsutskottets sammanträden och andra demokratiska möten samt är kontaktperson gentemot föreningarna och bereder stadgefrågor inom organisationen.

Som organisationssekreterare kommer du bland annat att:

• Bereda ärenden, föredragningslistor och protokoll för SLS demokratiska organ såsom fullmäktige, nämnd och arbetsutskott

• Projektleda och organisera hela arrangemanget kring SLS fullmäktige

• Ansvara för och organisera andra typer av interndemokratiska arrangemang såsom SLS ordföranderåd

• Ansvara för och kontinuerligt vårda SLS stadgar

• Ansvara för att personuppgifter hanteras i enlighet med GDPR inom organisationen

• Ansvara för en effektiv och användarvänlig dokument - och ärendehantering inom organisationen, som att ta fram rutiner

• Ge stöd och råd till SLS medlemsföreningar i föreningsjuridiska frågor m.m.

• Vara "superuser" och internutbildare för SLS administrativa verksamhetssystem.

Arbetet som organisationssekreterare innebär att hantera stort som smått. Du kommer att ha ett nära samarbete med övriga medarbetare på kansliet.

Vem är du?

Du har relevant arbetslivserfarenhet från en liknande roll och/eller erfarenhet från arbete i föreningslivet. Vi lägger dock stor vikt vid personliga egenskaper så du får gärna vara i början av din karriär.

Övriga formella krav är:

• Juristexamen eller motsvarande utbildning på akademisk nivå

• Dokumenterad erfarenhet av att samordna eller leda kvalificerade utvecklingsprojekt och organisationsförändringar är meriterande

• Goda kunskaper i svenska och engelska samt förmåga att uttrycka sig väl i tal och skrift.

Det är också en fördel om du har erfarenhet av arbete med vårdprofessioner och/eller professionsfrågor.

Som person är du ansvarsfull, prestigelös, positiv och noggrann. Du är kommunikativ och trivs med att ha många kontaktytor, både internt och externt. Vidare är du initiativtagande, har en god samarbetsförmåga och ett strukturerat arbetssätt.

SLS värdesätter de kvaliteter som jämn könsfördelning och mångfald tillför verksamheten. Vi ser därför gärna sökande av alla kön och med olika födelsebakgrund, funktionalitet och livserfarenhet.

Du erbjuds

Du erbjuds en intressant roll med omväxlande arbetsuppgifter i en stimulerande miljö. Kontoret är centralt beläget i Stockholm.

I denna rekryteringsprocess samarbetar SLS med Jurek. Då tjänsten ska tillsättas snarast kommer urvalsprocessen att ske fortlöpande. För mer information om tjänsten är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult på Jurek Law, Ulriikka Järnefelt, telefon 0766 33 14 40. Du söker tjänsten via www.jurek.se

Varmt välkommen med din ansökan.

Vi undanber oss erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp. Vi tar enbart emot ansökan på det sätt som beskrivs i annonsen.

Ansök nu

38 nya advokater

Styrelsen för Sveriges advokatsamfund antog 38 nya ledamöter vid sitt sammanträde den 16 april.

Foto Wavebreakmedia

Elva nya domare

Regeringen har 15 april utnämnt elva nya domare.

Nya domarutnämningar

Regeringen har den 8 april utnämnt fem rådmän och två tekniska råd.

Höjt anslag till domstolar

Regeringen har beslutat att höja anslaget till Sveriges Domstolar med 50 miljoner kronor.

Ny delägare i Baker McKenzie

Sibel Yilmaz tillträder som ny delägare på Baker McKenzie den 3 maj.

Pandemins påverkan på rättsväsendet

Brottsförebyggande rådet har idag publicerat en rapport där man undersökt hur rättsväsendets arbete med att utreda och klara upp anmälda brott har påverkats av den pågående pandemin.

Foto Igor Stevanovic

Ökat förtroende för domstolarna

När förtroendet för samhällsinstitutioner, medier, politiska partier och företag mäts placerar domstolarna sig på en fjärde plats i kategorin samhällsinstitutioner.

Nygamla medarbetare till Astra advokater

Anders Thylin anslöt till Astra Advokater vid årsskiftet och tillsammans med Anders Fernlund förstärks byråns kompetens inom området franchising.

Storbyrå och åklagare populär arbetsplats

På första plats i en stor undersökning bland juriststudenter om den populäraste arbetsplatsen, hamnar i år Mannheimer Swartling och på andra plats Åklagarmyndigheten.

Foto Wavebreakmedia

Nya domarutnämningar

Regeringen har den 18 mars utnämnt 17 nya domare.

61 nya advokater

Advokatsamfundet har antagit 61 advokater och 39 advokater lämnar samfundet.

Foto Wavebreakmedia

Nytt medlingskollegium

Medlingskollegiet är ett nätverk för advokater och biträdande jurister, som är eller önskar bli medlare, partsombud eller allmänt intresserade av medling som tvistlösningsmetod.

Nya domare

Regeringen har den 11 mars utnämnt tre rådmän.

Jag vill ha daglig bevakning av juridiska
nyheter från InfoTorg Juridik.
 
E-post: 
 
 
 
OBS! Om du loggar in kan du lägga upp ett
personligt urval för ditt Nyhetsbrev.
 
Logga in och lägg upp ett Nyhetsbrev.




 
» Logga in automatiskt