
Om man som grossist hjälper en nyöppnad kund med exempelvis förlängda betalningsvillkor, viss finansieringshjälp av butiksinredning eller annan form av ”starta-upp-hjälp” – hur kan man som motprestation binda upp kunden till att köpa sina varor från den egna verksamheten?
VERKTYG
Vad man som grossist kan göra för att binda upp kunden beror i stor utsträckning på vem man är. Det som är tillåtet för en liten grossist med begränsad marknadsandel kan vara förbjudet för en grossist med betydande marknadsandel.
Rätten att fritt avtala om motprestaendasttion till grossisten begränsas av konkurrensreglerna, vilka i princip förbjuder avtal som har till syfte eller resultat att hindra, begränsa eller snedvrida konkurrensen. Avtalsvillkor som hänvisar en kund till att göra alla eller en stor del av sina inköp från samma grossist har ofta sådant syfte eller resultat. Undantagsregler gör dock att inköpsåtaganden i många fall ändå är tillåtna.
Ett undantag är att förbudet inte gäller för bagatellavtal, dvs. avtal som inte har märkbar effekt på konkurrensen. Små och medelstora företag anses normalt inte begränsa konkurrensen på ett märkbart sätt. Av EG-kommissionens tillkännagivande (2001/C 368/07) och Konkurrensverkets allmänna råd (KKVFS 2009:1) framgår hur dessa tolkar bagatellundantaget. Enligt Konkurrensverket gäller undantaget om de samarbetande företagen har en omsättning om högst 30 miljoner kr var och deras sammanlagda marknadsandel är högst 15 procent.
Inköpsåtaganden kan också vara tillåtna enligt gruppundantag om vertikala samarbeten (lag 2008:581 resp. EG-förordningnr 2790/1999). Så är i regel fallet om grossistens marknadsandel är högst 30 procent och åtagandet gäller i högst fem år.
Dessa båda undantag gäller dock inte om avtalen även har vissa särskilt konkurrenshämmande inslag såsom hinder för kunden att bestämma sitt försäljningspris eller uppdelning av marknader.
Inköpsåtaganden kan vara tillåtna även vid högre marknadsandelar än 30 procent, ex vis om de gäller under kort tid och kunden delvis kan tillgodose sitt inköpsbehov från andra grossister. Vägledning för bedömning av sådana fall finns i kommissionens riktlinjer för vertikala begränsningar (2000/C 291/01).
Niclas Carlsson