Bli kund Annonsera
fredag 29 mars 2024
Mitt i juridiken
Mitt i juridiken
Läs direkt!
Publicerad: 19 september 2019,

Datainspektionen granskar incidenter hos Statens servicecenter

Myndigheten ska undersöka om Statens servicecenter har nödvändiga rutiner för att upptäcka och utreda personuppgiftsincidenter – händelser där enskilda utsatts för risker på grund av att deras personuppgifter inte har skyddats tillräckligt.

Datainspektionen har under augusti tagit emot anmälningar om personuppgiftsincidenter från flera aktörer där obehöriga kan ha kommit åt personuppgifter från myndigheter som anlitar Statens servicecenter för sin lönehantering. Statens servicecenter har även kommit in med en anmälan som rör den egna personalens uppgifter. Det framgår av ett pressmeddelande från Datainspektionen.

Personuppgiftsincidenter ska anmälas till Datainspektionen inom 72 timmar efter att de konstaterats. Enligt uppgift har det gått lång tid mellan att servicecentret upptäckte incidenterna till dess att berörda kundmyndigheter informerats och servicecentret gjorde sin egen incidentanmälan.

- Nu inleder vi en granskning av Statens servicecenter för att bland annat undersöka om det finns brister i servicecentrets rutiner för att upptäcka och utreda incidenter, säger Elin Hallström, jurist på Datainspektionen, i pressmeddelandet.

Datainspektionen är tillsynsmyndighet för dataskyddsförordningen, GDPR, och kontrollerar bland annat att organisationer har vidtagit tillräckliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda personuppgifter.

Jag vill ha daglig bevakning av juridiska
nyheter från InfoTorg Juridik.
 
E-post: 
 
 
 
OBS! Om du loggar in kan du lägga upp ett
personligt urval för ditt Nyhetsbrev.
 
Logga in och lägg upp ett Nyhetsbrev.




 
» Logga in automatiskt