Lean-filosofin på Rosholmdell
VERKTYG
Anders Rosholm och Martin Dell känner varandra från tidigare byråarbete, men för fem år sedan beslutade de sig för att gå samman och starta byrån Rosholmdell. Nu har byrån flera verksamhetsställen och är tretton jurister.
Tidigt började de att fundera på vad som driver dem och när detta formulerades, såsom att de älskar att vara vinnare och att leverera en bra produkt, insåg de att verktyg behövs för att nå dit. Anders Rosholm och Martin Dell bestämde sig för att använda sig av Lean-principen, som tillämpas mycket inom tillverkningsindustrin. I korthet är Lean en metod för verksamhetsutveckling - i första hand en uppsättning styrande principer som tillsammans utgör en ledningsfilosofi och en företagskultur. Lean syftar till att kundanpassa och effektivisera verksamheten i en organisation med minskad ledtid och ökad kvalitet som mål.
På Rosholmdell innebär Lean-principen att byrån har löpande uppföljningar för att effektivisera och förbättra verksamheten. Spill och kvalitetsavvikelser ska undvikas och brister ska omedelbart synliggöras. På byrån har alla medarbetare därför en gemensam avstämning varje morgon. Det gås då igenom vad alla jobbar med, om någon riskerar försening och om de har lagom mängd arbetsbörda. Därefter görs en avstämning om omprioritering och omfördelning av arbetet för att jämna ut arbetsbelastningen och undvika förseningar.
Byrån följer även checklistor som bland annat reglerar hur ärenden läggs upp och hur deras legala leveranser kvalitetssäkras.
- Arbetsprocessen standardiseras. Mig veterligen är vår byrå den enda som tillämpar Lean-principen på detta sätt. Byråer har ofta utmärkta mallar, checklistor och avstämning men ingen tillämpar dem så konsekvent och har byggt upp samtliga arbetsprocesser kring dem som vi, säger Martin Dell.
Han uppger vidare att de märker skillnad mot innan de började med Lean-principen och även mot andra arbetsplatser. Det uppkommer inte längre någon onödig frustration hos anställda över att saker inte fungerar. Det är ett tankesätt som alla medarbetare har.
- Ingen kan gå och tänka på något i flera veckor, utan det finns många möjligheter men också en förväntan på kollegorna att ta upp frågan och att synliggöra avvikelsen. Och enligt Lean-principen måste vi direkt besluta om hur problemet ska lösas. Medarbetarna mår bra av detta.
En annan viktig del i verksamhetsutvecklingen är hur juristernas arbetsförmåga ska kunna nyttjas på bästa sätt. Byrån har därför infört månatliga coachingsamtal med medarbetarna. Även dessa följer en fast struktur. I samtalen tas måendet på arbetsplatsen upp och medarbetaren coachas i frågor som handlar om juristkunskap, kundfrågor och hur medarbetaren är som ledare/kollega. Vid varje samtal sätts det upp en målsättning till nästa tillfälle som till exempel kan handla om att lära sig ett nytt rättsområde.
- Om medarbetaren inte mår bra eller om den inte uppnått målsättningen har det uppstått en avvikelse, konstaterar Martin Dell. Anledningen till denna avvikelse måste då utredas varefter åtgärder omedelbart vidtas för att komma tillrätta med avvikelsen.
De medarbetare som trivs med dessa samtal är väldigt nöjda, säger han, men de har även förlorat personal som inte trivs med arbetssättet. Att metoden inte passar för alla är naturligtvis något som ska respekteras.
UTBILDNING
» Till utbildningarHäktning av barn
Om lagens särskilda krav för häktning av barn handlar det senaste inlägget på Domarbloggen.
Ny MP på Lindahl
Från den 1 mars har Advokatfirman Lindahls kontor i Uppsala en ny Managing Partner.