Inget olagligt stöd till Västerås flygplats
VERKTYG
Kommissionen har nu avslutat sju så kallade fördjupade granskningar av offentligt stöd till flygplatser och flygbolag i Belgien, Tyskland, Italien och Sverige.
– Enligt EU:s regler för statligt stöd har myndigheter rätt att bevilja stöd till flygplatser när detta är motiverat, i synnerhet när det förbättrar tillgängligheten för en region och på ett tydligt sätt bidrar till den regionala ekonomiska utvecklingen, säger konkurrenskommissionär Joaquín Almunia i en kommentar. Men mångfaldigande av olönsam flygplatsinfrastruktur och otillbörligt gynnande av vissa flygbolag är ett slöseri med skattebetalarnas pengar som snedvrider konkurrensen på den inre marknaden.
I dagens beslut säger sig kommissionen ha tagit hänsyn till de aktuella flygplatsernas betydelse för den lokala tillgängligheten och ekonomiska utvecklingen, liksom behovet av att förebygga eller avhjälpa orimliga konsekvenser av detta för konkurrerande flygplatser.
I enlighet med dessa principer har kommissionen därför godkänt det statliga stödet till flygplatserna i Frankfurt-Hahn och Saarbrücken i Tyskland, Alghero i Italien och Västerås i Sverige.
Däremot kommer man fram till att flygplatserna i Zweibrücken (Tyskland) och Charleroi (Belgien) fått stöd som är oförenligt med EU:s bestämmelser och som nu måste återbetalas.
Kommissionen har också inlett en djupgående granskning av statligt stöd som beviljats vissa flygbolag som trafikerar flygplatsen Bruxelles-National (Zaventem).
Besluten baseras på kommissionens nya riktlinjer för statligt stöd till flygplatser och flygbolag, som antogs i februari 2014.
UTBILDNING
» Till utbildningarDNA som bevisning
Om DNA-bevisning i olika typer av brottmål handlar det senaste inlägget på Domarbloggen.
Häktning av barn
Om lagens särskilda krav för häktning av barn handlar det senaste inlägget på Domarbloggen.
Ny MP på Lindahl
Från den 1 mars har Advokatfirman Lindahls kontor i Uppsala en ny Managing Partner.