KO stämmer hälskokostföretag
VERKTYG
Konsumentverket har fått ta emot en stor mängd anmälningar och klagomål mot företaget LV Hälsokost, även kallat Lev Väl och Maximera, från konsumenter som känner sig lurade.
Trots upprepade kontakter har bolaget inte ändrat sina försäljnings- och marknadsföringsmetoder. Bolaget hävdar att de upphört med all verksamhet, men anmälningarna har fortsatt att strömma in till verket. Det senaste är att de skickar ut inkassokrav från ett bolag som inte existerar och därmed saknar tillstånd att bedriva inkassoverksamhet. I kravet står det dessutom felaktigt att konsumenter som inte betalar kommer att få en betalningsanmärkning.
Konsumentombudsmannen, KO, kräver nu att tingsrätten förbjuder bolaget att fortsätta med försäljningsmetoderna, det vill säga att locka med gratisprover och tävlingsvinster som inte finns. KO begär också att bolaget tydligt måste informera om att de vill sälja ett abonnemang på vitaminer när de ringer.
KO yrkar också att tingsrätten förbjuder företaget att kräva betalt för något som konsumenten inte har beställt, samt att domstolen snabbt stoppar marknadsföringen genom ett interimistiskt beslut.
UTBILDNING
» Till utbildningarDNA som bevisning
Om DNA-bevisning i olika typer av brottmål handlar det senaste inlägget på Domarbloggen.
Häktning av barn
Om lagens särskilda krav för häktning av barn handlar det senaste inlägget på Domarbloggen.
Ny MP på Lindahl
Från den 1 mars har Advokatfirman Lindahls kontor i Uppsala en ny Managing Partner.